Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: inklappen Livingstone  (gelezen 14598 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

heartware

  • Gast
inklappen Livingstone
« Gepost op: juli 10, 2012, 02:12:05 pm »

Afgelopen weekend dan eindelijk onze Livingstone uitgetest. Zeer comfortabele wagen. Heerlijk bed, prachtige keuken, gezellige voortent, fijne warme kleuren/sfeer.
De regen heeft hij ook glansrijk en droog doorstaan. Helaas regende het ook toen we gisteren weer op moesten breken. Bij onze vorige vouwwagen - Alpenkreuzer- moesten we de tentstokken vrijmaken van doek. Dat lukte ons gisteren bij de Livingstone niet maar dit lijkt wel de bedoeling want nu zit het doek er lelijk ingefrommeld. De bijgeleverde handleiding is erg summier. Iemand tips??

Vandaag of morgen moeten we de wagen weer het park inrijden om - tussen de buien door  :I - het doek goed droog te laten waaien.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: inklappen Livingstone
« Reactie #1 Gepost op: juli 10, 2012, 03:13:33 pm »

Bij onze vorige vouwwagen - Alpenkreuzer- moesten we de tentstokken vrijmaken van doek. Dat lukte ons gisteren bij de Livingstone niet maar dit lijkt wel de bedoeling want nu zit het doek er lelijk ingefrommeld. De bijgeleverde handleiding is erg summier. Iemand tips??
Het hoeft in principe niet, maar als je het niet doet, kun je de tent/bed niet meer opklappen en dus niet meer laden en lossen.

Om te kunnen laden en lossen hoeft het tentdoek alleen maar aan de zijkant tussen de stokken vandaan getrokken te worden. Dus losritsen van voor naar achter waarbij je de tent aan de achterkant aan beide zijden over een stuk van pakweg 50 cm de rits vast laten zitten en vervolgens na neerklappen het tentdoek voorzichtig tussen de stokken wegtrekken, naar binnen toe. De stokken zijn dan aan de zijkanten vrij, maar niet aan de bovenkant van de boog (de zijkant van de wagen)
Het resultaat ziet er dan uit als op deze foto:
 
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2012, 03:16:37 pm door Frankie »
Gelogd

heartware

  • Gast
Re: inklappen Livingstone
« Reactie #2 Gepost op: juli 10, 2012, 07:08:06 pm »

Bedankt voor de reactie Frank, het is ingewikkeld (onbedoelde woordspeling) om te begrijpen,  :?  maar we gaan het uitproberen. Bij de leverancier begrepen we dat de bogen in de bak moeten vallen als de tent inklapt. Als het eindelijk eens droog wordt gaan we weer aan de slag.
Vandaag ook nog een zijluifel besteld voor aan het slaapgedeelte; bij De Wit hadden ze nog een showmodel liggen.
Paul en Anette
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: inklappen Livingstone
« Reactie #3 Gepost op: juli 10, 2012, 09:11:16 pm »

Bij de leverancier begrepen we dat de bogen in de bak moeten vallen als de tent inklapt.
Niet zozeer in de bak alswel om het matras c.q. om het bed heen zoals je op de foto kunt zien. Als de tent nog om het staande deel van de bogen gevouwen ligt, kun je het bed niet binnen de tentbogen omhoog klappen.
Gelogd

heartware

  • Gast
Re: inklappen Livingstone
« Reactie #4 Gepost op: juli 10, 2012, 10:32:16 pm »

Het is ons zowaar gelukt om de wagen droog uit en in te klappen! En het is ook gelukt om het tentdoek over de bogen heen te slaan zodat het nu allemaal veel beter opgevouwen ligt. We zijn tevreden. Hebben ons nu voorgenomen om voordat we echt met vakantie gaan (22 juli) de wagen zo vaak mogelijk even uit en te klappen, zodat we er op vakantie onze hand niet meer voor om hoeven draaien.

Zie foto ter verduidelijking.
Nogmaals dank Frank!
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: inklappen Livingstone
« Reactie #5 Gepost op: juli 10, 2012, 10:59:08 pm »

Oeps.. Ziet er netjes uit. Ik moet nog zien dat ik het zo netjes vlak en glad krijg...
Gelogd

heartware

  • Gast
Re: inklappen Livingstone
« Reactie #6 Gepost op: juli 10, 2012, 11:23:32 pm »

Dat lukt dus als je het tentdoek over de middelste boog heen haalt!!Al het doek kun je dan op het dak draperen en als je de boog laat zakken verdeelt het zich vanzelf over het 'dak-oppervlak'

 ;)
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: inklappen Livingstone
« Reactie #7 Gepost op: juli 10, 2012, 11:57:56 pm »

Dat lukt dus als je het tentdoek over de middelste boog heen haalt!!Al het doek kun je dan op het dak draperen en als je de boog laat zakken verdeelt het zich vanzelf over het 'dak-oppervlak'
Dat snap ik als het om het dakdeel van het doek gaat. Maar waar heb je de zijkanten (feitelijk natuurlijk de voor en achterkant) van de tent gelaten?? :? Die hangen er bij mij maar zo'n beetje bij, dus moet ik ze eroverheen proppen. Maar dat lijkt me niet de juiste methode.

En wat ik op die foto zie is dat het lijkt of de binnenkant van de tent in naar boven lijkt te liggen... Klopt dat? En als dat klopt, hoe kan dat?

Hebben ons nu voorgenomen om voordat we echt met vakantie gaan (22 juli) de wagen zo vaak mogelijk even uit en te klappen, zodat we er op vakantie onze hand niet meer voor om hoeven draaien.
Als je dan de gelegenheid zou hebben om van het 'kwijtraken' van de rechte tentdelen (dus de wanden aan de keukenkant en de disselkant) nog een fotootje te maken dan zou ik je heel erkentelijk zijn.  WW Het blijft bij mij op een of andere manier 'proppen'.  :N
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2012, 12:58:19 am door Frankie »
Gelogd

heartware

  • Gast
Re: inklappen Livingstone
« Reactie #8 Gepost op: juli 11, 2012, 08:53:00 am »

Dat snap ik als het om het dakdeel van het doek gaat. Maar waar heb je de zijkanten (feitelijk natuurlijk de voor en achterkant) van de tent gelaten?? :? Die hangen er bij mij maar zo'n beetje bij, dus moet ik ze eroverheen proppen. Maar dat lijkt me niet de juiste methode.

Ook de zijkanten (de voor en achterkant ) hebben we over de achterkant van de tent (boven het bed bedoel ik) heengegooid en daarbij het doek van de bovenkant van de boog afgehaald.

En wat ik op die foto zie is dat het lijkt of de binnenkant van de tent in naar boven lijkt te liggen... Klopt dat? En als dat klopt, hoe kan dat?

Dat klopt want je gooit het doek met de spatlappen naar boven op het dak dus dan komt de binnenkant boven.

Als je dan de gelegenheid zou hebben om van het 'kwijtraken' van de rechte tentdelen (dus de wanden aan de keukenkant en de disselkant) nog een fotootje te maken dan zou ik je heel erkentelijk zijn.  WW Het blijft bij mij op een of andere manier 'proppen'.  :N

We maken foto's bij de volgende uit-inklapoefening!!
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: inklappen Livingstone
« Reactie #9 Gepost op: juli 11, 2012, 09:43:41 am »

Ook de zijkanten (de voor en achterkant ) hebben we over de achterkant van de tent (boven het bed bedoel ik) heengegooid en daarbij het doek van de bovenkant van de boog afgehaald.
O, wacht Dus jullie ritsen het tentdak van de bo(o)g(en) af? Dat verklaart veel, maar dat betekent dat je eerst moet gaan vouwen en ritsen voor je kunt klappen. Ik weet zeker dat dat geen onderdeel van onze instructie was en ik vind het ook in de AK instructie niet terug.
Dat klopt want je gooit het doek met de spatlappen naar boven op het dak dus dan komt de binnenkant boven.
We maken foto's bij de volgende uit-inklapoefening!!
Ben heel benieuwd...
Gelogd

heartware

  • Gast
Re: inklappen Livingstone
« Reactie #10 Gepost op: juli 11, 2012, 10:24:07 am »

O, wacht Dus jullie ritsen het tentdak van de bo(o)g(en) af? Dat verklaart veel, maar dat betekent dat je eerst moet gaan vouwen en ritsen voor je kunt klappen. Ik weet zeker dat dat geen onderdeel van onze instructie was en ik vind het ook in de AK instructie niet terug.Ben heel benieuwd...

Nee nee, we ritsen nergens iets vanaf, we maken alleen de bogen vrij van tentdoek; we halen het doek van de boog af, de ritsen blijven gewoon dicht. Hopelijk geven de foto's die we gaan maken meer duidelijkheid  :?
Gelogd

Hanneke

  • Gast
inklappen Livingstone
« Reactie #11 Gepost op: juli 11, 2012, 02:33:04 pm »

Kijk je er wel mee uit? Wij vouwden tot voor kort ook op deze manier onze riverlodge zo op, alleen hebben we toen het dak van de middelste stok losgescheurd door de kracht vh het erover heen trekken. Gelukkig naadwerk en het is inmiddels alweer vakkundig gerepareerd. Maar tegen woordig toch maar op een andere manier opvouwen.
Gelogd

heartware

  • Gast
Re: inklappen Livingstone
« Reactie #12 Gepost op: juli 11, 2012, 03:48:33 pm »

Aj, dat is niet fijn!!! De naad scheurde doordat je het doek over de boog heen vouwde? Daardoor komt er toch geen kracht op de naad?? :?

Hoe vouwen jullie de tent nu dan in??
Het is niet niks, de kunst van het inklappen....
Gelogd

Hanneke

  • Gast
inklappen Livingstone
« Reactie #13 Gepost op: juli 11, 2012, 04:14:47 pm »

 Het was het dak wat losliet vd stofbuis die om de middelste boog zat (hoop dat je m snapt ;-)). Doordat je hem over het dak heenslaat, trek je dus aan het doek om hem glad over je dak te trekken. Daar komt best wat kracht op te staan. Nou heb ik wel een man die zijn eigen krachten niet kent hoor, hihi (krijgt het zelfs voor elkaar om onverwoestbare schoenveters in 1x stuk te trekken)

Wat we nu doen:
Ritsen vd wagenbak tot net om de hoek losritsen (dus niet helemaal)
Deuren volledig open.
Bogen laten zakken en alleen de middelste boog vastzetten met de klem.
Achter de kar gaan staan (dus aan de lange zijde vh bed) en de tent inklappen aan het dak. Het dak  wel tijdens het inklappen tussen de bogen uittrekken.
Let er wel op de je deuren opzij houdt, anders komen ze tussen de bogen te zitten.
Dakstukken erop vouwen, deuren erop leggen.

Gaat veel sneller en platter, maar het vergt wel enige oefening (daarna gaat het dus sneller)
Op die manier kun je zelfs de kuip er in laten zitten, mocht je dat willen (wel de zijkanten (dus aan de deurzijden) losritsen.
Doen wij eigenlijk nooit, want je wilt wel bij de bak kunnen (zou wel een optie zijn als je ergens overnacht, nog niet uitgeprobeerd).

Het gekke is:de wit heeft ons de 1e methode geleerd, maar bravo en aart kok zelf, raden de 2e aan....(volgens het zambeziforum).

Mijn man is trouwens nog niet overtuigd, maar ik wil het risico niet nog eens lopen dat die naad weer losschiet. Ik ga voor de 2e.

Kanttekening:bij methode 1 is het wel makkelijker om de luifel eraan te laten zitten.
Gelogd

heartware

  • Gast
Re: inklappen Livingstone
« Reactie #14 Gepost op: juli 11, 2012, 09:32:56 pm »

Jeetje, dit is echt hogere inklapkunde  I:; ik ga je instructie maar printen en we houden het erbij als we onze volgende poging doen. Wel slecht dat dit in de handleiding niet duidelijk staat beschreven. Hartelijk dank in ieder geval Hanneke!

Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal