Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Omvormer voor 12V Waterkraan  (gelezen 9139 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hanjamet

  • Gast
Omvormer voor 12V Waterkraan
« Gepost op: mei 08, 2012, 12:20:38 pm »

Hallo allemaal,

Ik wil een 12V waterkraan monteren in de keuken van onze Jamet Louisiana.
Nu heb ik de volgende 230V - 12V omvormer op het oog. Is dit een juiste keuze?



230 V 12 V DC 2,00 A 24 W
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Omvormer voor 12V Waterkraan
« Reactie #1 Gepost op: mei 08, 2012, 12:32:28 pm »

Je hebt hier een beschikbaar vermogen van 24 watt.

Kijk op de pomp of dat gaat lukken, een 12 liter/pm pompje verbruikt rond de 18 watt dus als je een zwaardere hebt kan het lastig worden.

Gezien de pompjes die meestal gebruikt worden in een vouwwagen zal het wel lukken de iets zwaardere pompjes zul je eerder in een caravan terugvinden waar het water door een slang van misschien 10 meter of meer geperst moet worden. Bij een klapper zal de slang meestal niet langer zijn dan 2 meter (als je dat al haalt)

Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Omvormer voor 12V Waterkraan
« Reactie #2 Gepost op: mei 08, 2012, 01:15:49 pm »

Ik heb in de VW ook een omvormer voor een kraantje gebruikt, zie topic;
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,8990.msg105408.html#msg105408

Dit is er eentje van Obelink, 25 watt, die is ook te verkrijgen in uitvoering van 75 watt, zie onderstaande link.
De 25 watt uitvoering doet het prima dus dat is geen enkel probleem voor een kraantje.
25 watt kost 14,95 euro en de 75 watt kost 22,50 euro

http://www.obelink.nl/auto-caravan-accessoires/elektriciteit/crusader-omvormer.html?category_params=
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2012, 01:19:46 pm door bensi »
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Bosje

  • Gast
Re: Omvormer voor 12V Waterkraan
« Reactie #3 Gepost op: mei 08, 2012, 07:10:08 pm »

volgens mij moet deze kunnen voor in de VW, heeft ook niet zo heel veel te lijden, aan gezien je toch nooit lang aan hebt staan.
Gelogd

PaulPaul

  • Gast
Re: Omvormer voor 12V Waterkraan
« Reactie #4 Gepost op: mei 08, 2012, 08:53:16 pm »

Jongens(en meisjes uiteraard): ga zo door. Jullie doen voor alle voorwerk, ik hoef straks alleen nog maar de zaken aan te schaffen en er in te frotten. Dank daarvoor! WW WW WW

Misschien ook nog iemand die een betere 12 volt aansluiting voor buitenkant vouwwagen weet dan die "sigarenaansteker"-aansluiting die HK gebruikt? 
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Omvormer voor 12V Waterkraan
« Reactie #5 Gepost op: mei 08, 2012, 09:09:22 pm »

Jongens(en meisjes uiteraard): ga zo door. Jullie doen voor alle voorwerk, ik hoef straks alleen nog maar de zaken aan te schaffen en er in te frotten. Dank daarvoor! WW WW WW

Misschien ook nog iemand die een betere 12 volt aansluiting voor buitenkant vouwwagen weet dan die "sigarenaansteker"-aansluiting die HK gebruikt?

Misschien wat lomp maar waarom geen standaard stekker kontrastekkerblok van aanhagers.
Ik bedoel dus gewoon een aansluiting zoals tussen de klapper en de auto.
Dan sluit je alleen de plus en minpool aan de rest laat je ongebruikt zitten.

Ik heb vorig jaar zo'n setje als reserve gekocht bij de action voor (ik dacht) 3-4 euro
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

PaulPaul

  • Gast
Re: Omvormer voor 12V Waterkraan
« Reactie #6 Gepost op: mei 08, 2012, 11:38:46 pm »

LOMP :J
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Omvormer voor 12V Waterkraan
« Reactie #7 Gepost op: mei 08, 2012, 11:51:23 pm »

Misschien ook nog iemand die een betere 12 volt aansluiting voor buitenkant vouwwagen weet dan die "sigarenaansteker"-aansluiting die HK gebruikt?
Beter, maar wel flink duurder, maar veeeeeel mooier  :P zijn XLR pluggen en chassisdelen waarvoor ook IP 42 waterdichte kapjes te krijgen zijn.  Ik wijs op de 4-polige plug omdat dat de standaard is voor DC voeding in de AV industrie. de pinning is pin1 = massa, pin4 = +12V DC.
Pin 2 en 3 worden niet gebruikt, maar je zou die pinnen kunnen gebruiken ten behoeve van schakeldraden.

« Laatst bewerkt op: mei 08, 2012, 11:53:53 pm door Frankie »
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Omvormer voor 12V Waterkraan
« Reactie #8 Gepost op: mei 08, 2012, 11:53:36 pm »

Misschien is dit iets

Op bladzijde 24 een tweepolige en onderaan blz 27 een driepolige stekker met contra

http://www.wijlhuizen.com/NL/documentatie/hb2/stekkers-stekkerdozen.pdf
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

nikkel1964

  • Gast
Re: Omvormer voor 12V Waterkraan
« Reactie #9 Gepost op: mei 08, 2012, 11:57:42 pm »

Beter, maar wel flink duurder, maar veeeeeel mooier  :P zijn XLR pluggen en chassisdelen waarvoor ook IP 42 waterdichte kapjes te krijgen zijn.  Ik wijs op de 4-polige plug omdat dat de standaard is voor DC voeding in de AV industrie. de pinning is pin1 = massa, pin4 = +12V DC.
Pin 2 en 3 worden niet gebruikt, maar je zou die pinnen kunnen gebruiken ten behoeve van schakeldraden.

 :I :I :I :I :I :I :I

Nou heb ik jaren in de theatertechniek gezeten en ook ben ik op zoek naar robuuste onderdelen voor een nog te realiseren laagspanningssysteem in de klapkar maar hier had ik niet eens aan gedacht...

Dank je voor de tip!
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Omvormer voor 12V Waterkraan
« Reactie #10 Gepost op: mei 09, 2012, 12:03:48 am »

Dank je voor de tip!
Graag gedaan.  :) Hou wel die 4-polige aan, want de 3-polige versie is alleen geschikt en bedoeld voor de microfoon van de  karaoke-klapper met fantoomvoeding.  :#
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Omvormer voor 12V Waterkraan
« Reactie #11 Gepost op: mei 09, 2012, 12:06:53 am »

... en die 48v wil ik niet op m'n leeslampje hebben staan!  :P
Gelogd

Van_looney

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 217
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Country
Re: Omvormer voor 12V Waterkraan
« Reactie #12 Gepost op: mei 09, 2012, 07:23:22 pm »

Hou er rekening mee dat een IP42 gemarkeerde connector alleen maar beschermt tegen water van bovenaf (en onder een hoek van 15 graden). Opspattend water (bijvoorbeels als je verkeer inhaalt op de snelwe)g kan alsnog binnendringen.

Beter is het een connector uit te kiezen met een IP54 codering, deze kan tegen rondspattend water van alle kanten en is stofvast.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Omvormer voor 12V Waterkraan
« Reactie #13 Gepost op: mei 09, 2012, 07:57:29 pm »

Hou er rekening mee dat een IP42 gemarkeerde connector alleen maar beschermt tegen water van bovenaf (en onder een hoek van 15 graden). Opspattend water (bijvoorbeels als je verkeer inhaalt op de snelwe)g kan alsnog binnendringen.
Dat is zo. Maar de eerste vraag die je je dan moet stellen is of de 12 volt connectors in de praktijk wel komen te zitten op een plek op de klapper waar opspattend water van de weg tegenaan komt. Volgens mij gaat het bij 12V aansluitingen eerder om vocht dan om opspattend water. En dan kun je je afvragen of een IP bescherming eigenlijk wel noodzakelijk is. Van gevaar is in ieder geval geen sprake.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal