Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: bandendruk calculator  (gelezen 9874 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

maartenmuller

  • Gast
bandendruk calculator
« Gepost op: juni 03, 2010, 01:16:08 pm »

Hallo allemaal,

Al zoekend over het internet kwam ik dit tegen, misschien hebben jullie er ook wat aan.

http://cid-a526e0eee092e6dc.skydrive.live.com/browse.aspx/.Public/Bandendruk%20voor%20aanhangers

Hij moet geopend worden in Exel.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

gr maarten
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:bandendruk calculator
« Reactie #1 Gepost op: juni 03, 2010, 04:09:08 pm »

Toch beter om je instructieboekje te raadplegen en te kijken wat er op de banden staat. Vaak adviseert met te hoge druk. De leverancier zal het toch het beste weten lijkt me.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

maartenmuller

  • Gast
Re:bandendruk calculator
« Reactie #2 Gepost op: juni 03, 2010, 04:35:00 pm »

Toch beter om je instructieboekje te raadplegen en te kijken wat er op de banden staat. Vaak adviseert met te hoge druk. De leverancier zal het toch het beste weten lijkt me.

Dat klopt, inderdaad, de leverancier weet het het beste.
Maar in mijn geval, en waarschijnlijk ben ik niet de enige, heb ik helaas geen instructie boekje bij mijn VW.
Dan is het toch een goed indicatie, voor zover ik heb kunnen zien.
Gelogd

jadatis

  • Gast
Re:bandendruk calculator
« Reactie #3 Gepost op: juni 07, 2010, 11:45:59 am »

Ik ben de maker van dit spreadsheet en door een tikfoutje was mijn lange epistel verdwenen.
Daarom maar even een korte reactie.
De formule waarmee ik werk komt van de overkoepelende banden organisatie ETRTO en is gebleken tot nu toe de veiligste berekening te zijn.
Zelf heb ik het Load-percentage geintroduceerd omdat de tegenwoordige adviezen naar mijn mening overdreven hoog zijn.
Maar je moet zeker altijd zorgen voor voldoende reserve voor over\ en  scheef-belading.
Onderaan het spreadsheet kun je de reserve van 10 % en de stuitergrens van LP 80% zelf veranderen, als je daar zelf een ander idee over hebt.
Dit heb ik zelf zo gesteld aan de hand van reacties over druk , gewicht en stuiteren, maar is voor discussie vatbaar, en ook een glijdende schaal en dus niet een strakke grens.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.656
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:bandendruk calculator
« Reactie #4 Gepost op: juni 07, 2010, 02:44:56 pm »

Toen ik e.e.a. invulde, vond de sheet dat mijn klappertje flink zou stuiteren... De praktijk wees anders uit.

In mijn dagelijks leven doe ik iets met het (laten) accepteren en testen van software. Daar komt de volgende opmerking ook vandaan: de sheet ziet er goed verzorgd uit. Het enige wat ik eigenlijk mis is een heldere invulinstructie met uitleg van de terminologie. (Als je meer wilt weten stuur even een PM). Verder denk ik dat dit een handig hulpmiddel kan zijn, maar zoals ieder hulpmiddel moet je het wel goed toepassen (net als de Tom-Tom, gereedschap etc).
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Paulus

  • Gast
Re:bandendruk calculator
« Reactie #5 Gepost op: juni 08, 2010, 08:47:37 pm »

Snap nix van de sheet...

@jadatis
Wellicht een mooi technisch tooltje maar is het echt zinvol om te weten of je spanning 2.7, 2,8 of 2,9 moet zijn. Wat een hoop parameters die je in moet geven zeg. Hoe bepaal ik die allemaal. En wat is in hemelsnaam een stuitergrens....  :H

@jellajawa
Zou ik ook denken.


/Ik schop er een keertje tegen en als ze te zacht zijn dan pomp ik er gewoon wat bij.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:bandendruk calculator
« Reactie #6 Gepost op: juni 16, 2010, 11:31:36 am »

Leuke sheet, maar bij onze Zambezi gaat de sheet toch echt de fout in.
Dan komt hij met een minimum druk van 1,5 bar aanzetten... Dat is echt veel te laag.
Wij rijden met tussen de 2,5 en 3 bar met onze zambezi, daarbij stuitert hij totaal niet en hangt hij stabiel achter de auto.

Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:bandendruk calculator
« Reactie #7 Gepost op: juni 20, 2010, 05:30:11 pm »

Veel aanhangers en vouwwagens hebben de goedkope Diagonaalbandjes, door mij ook wel pangbandjes genoemd, er onder zitten.
Die hebben een totaal andere drukberekening die mede warmteafhankelijk is.
Dat is tevens het soort banden wat je op de camping voor zon moet afdekken...
En ook het soort banden wat je in België overal langs de autoroute du soleil in de berm ziet liggen in ontplofte toestand omdat dat zo ongeveer hun maximale nog te halen afstand was.

Bij deze diagonaalbanden is de spanning zeer belangrijk en tevens dus afhankelijk van de temperatuur en evt. wrijving met het wegdek, hoe slechter de weg hoe heter de band wordt en dat is ook de reden dat je met te oude banden Luxemburg niet eens meer haalt.

Radiaalbanden zijn echter niet zo afhankelijk van de temp of het wegdek.
Door de veel betere constructie kunnen ze veel meer (ver)dragen en een te hoge of te lage druk is indien de band niet verdroogd is alleen maar slecht voor de slijtageregelmaat.
Zwaarder beladen en de band is oke?
Dan gewoon harder oppompen en karren maar.

Een aanhanger-, sleurhut- of vouwwagen band moet je ook eigenlijk tijdig gewoon vervangen (de Temp0 100 Regeling zegt 6 jaar)
Let bij aanschaf ook op de productiedatum zodat je niet een al oude band laat monteren.
De productiedatum staat op de wang van de band in het formaat en meestal in het formaat DOT week jaar
Dus DOT 32 2003 is week 23 in 2003
Heb je die onder je kar zitten dan wordt het dus tijd om nieuwe te overwegen.

HINT
Vergeet vooral je reservewiel niet de aandacht te geven die hij nodig heeft, deze slijt NOG sneller doordat hij niet wordt gebruikt, loopt leeg of het ventiel is gaan lekken......
Heb je wel een sleutel om het ding los te krijgen? en voor die wielmoeren?
Bouten verroest?
Heb je een krik voor je vw? of zijn de pootjes in staat het volgeladen gewicht van de grond te krijgen?
Holtkampers......sleutel 13 MOET je hebben voor de spatborden van Cocoon enz. en HK is vergeten het ding bij te leveren.
Pas ook op, de RVS bouten van HK zitten in stalen pijpen gedraaid en vreten zich makkelijk vast, haal ze dus thuis los, zet ze in keramisch- of kopervet en draai ze in godsnaam niet te vast aan.
In ieder geval bestaat de kans dat je bij een temperatuur van 40 graden langs de peage tot de ontdekking komt dat je failliet bent gegaan omdat je een lekke band hebt en het reservewiel het laat afweten of onbereikbaar is.
Geloof me, die peage sleepdiensten zijn eikels, woekeraars en hebben het alleenrecht
je bent gewoon zwaar de lul tenzij je ZEER SNEL zelf ff weet te wisselen en je alweer weg bent voor zo'n stuk (deleted) je ziet en met lekke band en al op de ambulance laadt omdat je nou eenmaal niet MAG repareren langs de peage.
't kost je minimaal 200 euro extra.

oefen thuis een keer en doe dat bijvoorkeur met 3 jengelende kinderen, in de hitte met niets te drinken enz probeer het reël te laten lijken, stopwatch erbij..kijk of je binnen 5 minuten kunt wegwezen.
« Laatst bewerkt op: juni 20, 2010, 05:58:06 pm door coinoperator »
Gelogd

Henk CC

  • Gast
Re:bandendruk calculator
« Reactie #8 Gepost op: juni 20, 2010, 05:53:18 pm »

Helaas zitten er onder een Combi Camp Venezia juist hele dure banden. Heb deze onlangs vevangen, 20.5/80/ 10 inch van Vredestein, hi speed kosen ?125.00 per stuk. Want er zijn wel andere merken maar dat zijn bandjes voor gras maairers en kunnen maar maximaal 40 km aan. deze zijn iets goedkoper.
Henk
Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:bandendruk calculator
« Reactie #9 Gepost op: juni 20, 2010, 06:04:54 pm »

Pfieuw
Das idd een erg duur bandje.
Voor dat geld zijn ze toch wel radiaal  hoop ik?
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:bandendruk calculator
« Reactie #10 Gepost op: juni 20, 2010, 07:47:12 pm »

Dat zijn inderdaad radiaal banden.
Je kan ze ook van Trelleborg kopen, misschien zijn die nog wat goedkoper.
Ze beginnen een beetje zeldzaam te worden omdat ze niet veel meer gebruikt worden.

Wij hadden onder onze Combi-Camp Easy eigenlijk altijd Trelleborgs liggen. De levensduur van deze bandjes is wel kort ze slijten enorm snel omdat ze heel snel ronddraaien. Ze gingen ongeveer 10.000km mee en dan waren ze glad (slechts twee vakanties voor ons).
Dit waren overigens nog kleinere, slechts 8".
Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:bandendruk calculator
« Reactie #11 Gepost op: juni 20, 2010, 07:53:27 pm »

Trelleborg is Shell
Zeer goede banden, ik had ze froegah onder mijn Trailmotor en ik heb ze nooit versleten gekregen..werkelijk toppie.
Gelogd

Henk CC

  • Gast
Re:bandendruk calculator
« Reactie #12 Gepost op: juni 20, 2010, 08:12:06 pm »

Dat bandje is nog duurder slechts ?157 ex btw. maar ook deze moet je na 6 jaar wisselen zoals wordt geadvieseerd.
Gelogd

jadatis

  • Gast
Re:bandendruk calculator
« Reactie #13 Gepost op: juni 30, 2010, 11:05:41 pm »

Meeder:   dan moet of er verkeerde gegevens ingevoerd zijn of je hebt het leeggewicht ingevuld , of je hebt flink oversised banden waarbij die lage druk verantwoord is.
Maar de berekening komt van de banden-fabrikanten .

couinoperator: Diagonaalbanden kunnen juist hogere temperaturen aan dan radiaalbanden. En de formule is destijds in 1928 voor diagonaalbanden ingevoerd met een lagere macht er in van 0,58 om gewicht bij bepaalde druk te berekenen.
Daar komt ook de krijtsteeptest vandaan, die voor radiaalbanden pas bij extreeme afwijkingen zichtbaar verschil geeft.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.656
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:bandendruk calculator
« Reactie #14 Gepost op: juli 01, 2010, 09:41:12 am »

HINT
...
oefen thuis een keer en doe dat bijvoorkeur met 3 jengelende kinderen, in de hitte met niets te drinken enz probeer het reël te laten lijken, stopwatch erbij..kijk of je binnen 5 minuten kunt wegwezen.

Waarom zou je: als je banden in orde zijn, is dit niet aan de orde, mits niet overbeladen. De kans op fouten met een snelle bandenwissel is relatief groot (kijk maar eens hoe vaak het ondanks al het oefenen door pro's toch nog misgaat in bijvoorbeeld de formule 1).
Daarnaast: met een lekke band zou ik altijd doorrijden (over de vluchtstrook, dat dan weer wel) tot ik een VEILIGE plek vind om e.e.a. op mijn gemakje te wisselen. Je zou de eerste niet zijn waarbij door een groot ongeluk de vakantie (en soms meer) behoorlijk wordt verpest. Dan kost het me maar een wiel. Als we op vakantie zijn, hebben we wel alle belangrijke activa bij ons... (op de achterbank).
De sleepkosten worden volgens mij gewoon vergoed door je verzekering, dus die hoef je alleen maar even voor te schieten.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal