Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Onderhoud vouwwagen??  (gelezen 19197 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bsb2010

  • Gast
Onderhoud vouwwagen??
« Gepost op: april 07, 2010, 10:24:31 pm »

Als ik dan toch aan het "posten" ben, ik krijg bij het lezen van de berichten op dit forum de indruk veelal te maken te hebben met handige doe-het-zelvende klapfanaten, ik ben niet handig, ook niet technisch, wie kan me adviseren over hoe en waar na eventuele aanschaf technisch onderhoud te laten uitvoeren en, ook niet onbelangrijk, hoe vaak is dat nodig???
Gelogd

Richard

  • Gast
Re:Onderhoud vouwwagen??
« Reactie #1 Gepost op: april 07, 2010, 10:27:14 pm »

Als ik dan toch aan het "posten" ben, ik krijg bij het lezen van de berichten op dit forum de indruk veelal te maken te hebben met handige doe-het-zelvende klapfanaten, ik ben niet handig, ook niet technisch, wie kan me adviseren over hoe en waar na eventuele aanschaf technisch onderhoud te laten uitvoeren en, ook niet onbelangrijk, hoe vaak is dat nodig???

Ik zou om de drie jaar een goede controle laten uitvoeren, na dat je eerst een nul controle hebt laten doen...
Gelogd

screech

  • Gast
Re:Onderhoud vouwwagen??
« Reactie #2 Gepost op: april 08, 2010, 01:00:11 pm »

Controles zou ik uit laten voeren bij een vouwwagendealer. Even zoeken welke er bij jou in de buurt zit.
Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:Onderhoud vouwwagen??
« Reactie #3 Gepost op: april 19, 2010, 05:24:14 pm »

Bijna alles kun je zelf doen.
In het voorjaar even de vetspuit op de nippels (laten) zetten is zowat het belangrijkste
(en ook het enige wat ze bij dat NEPonderhoud doen :(
Om de 3 á 4 jaar de zijkanten even opkrikken zodat het wiel vrij hangt.
Draai het eens rond en luister...draait het mooi stil rond of komen er geluiden uit, duidelijk geruis en gerommel zijn een teken van een gaar gedraaid wiellager.
Die zijn vrij simpel zelf te vervangen trouwens alhoewel de meeste mensen denken dat dit raketwetenschap is.

Oke, we gaan even een serieuze APK zelf doen. (nee de oplichter die uw onderhoudsbeurt uitvoert doet dat echt niet)
Tik de vetdop los en haal de splitpen uit de kroonmoer, draai de moer er af.
Doe een adembeschermkapje op en trek de remtrommel er af.
Een vrij stoffige rem komt nu vrij (oude remmen van vóór zo 1990 is ASBEST dus ja, echt dat mondkapje ff opdoen)
Kijk of er voldoende voering op de remschoenen zit (minstens 3mm)
Kijk of de veren vastzitten en niet gebroken zijn.
Alles oke dan een kwak lagervet op de lagers en de trommel er weer op en de moer even stevig aandraaien....
Dan de moer heel iets terugdraaien, ruk en trek aan de trommel, er moet  nu een minime speling voelbaar zijn.
Splitpen weer terug (of als je die gemold hebt een spijker) krombuigen en kapje er weer op.
Wiel terugplaatsen en klaar.
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:Onderhoud vouwwagen??
« Reactie #4 Gepost op: april 19, 2010, 06:33:06 pm »

Bijna alles kun je zelf doen.
In het voorjaar even de vetspuit op de nippels (laten) zetten is zowat het belangrijkste
(en ook het enige wat ze bij dat NEPonderhoud doen :(
Om de 3 á 4 jaar de zijkanten even opkrikken zodat het wiel vrij hangt.
Draai het eens rond en luister...draait het mooi stil rond of komen er geluiden uit, duidelijk geruis en gerommel zijn een teken van een gaar gedraaid wiellager.
Die zijn vrij simpel zelf te vervangen trouwens alhoewel de meeste mensen denken dat dit raketwetenschap is.

Oke, we gaan even een serieuze APK zelf doen. (nee de oplichter die uw onderhoudsbeurt uitvoert doet dat echt niet)
Tik de vetdop los en haal de splitpen uit de kroonmoer, draai de moer er af.
Doe een adembeschermkapje op en trek de remtrommel er af.
Een vrij stoffige rem komt nu vrij (oude remmen van vóór zo 1990 is ASBEST dus ja, echt dat mondkapje ff opdoen)
Kijk of er voldoende voering op de remschoenen zit (minstens 3mm)
Kijk of de veren vastzitten en niet gebroken zijn.
Alles oke dan een kwak lagervet op de lagers en de trommel er weer op en de moer even stevig aandraaien....
Dan de moer heel iets terugdraaien, ruk en trek aan de trommel, er moet  nu een minime speling voelbaar zijn.
Splitpen weer terug (of als je die gemold hebt een spijker) krombuigen en kapje er weer op.
Wiel terugplaatsen en klaar.


de TS meldde al dat deze niet technisch is, dus ik denk dat digene hier niet veel aan heeft. ;)
Gelogd

Steven

  • Gast
Re:Onderhoud vouwwagen??
« Reactie #5 Gepost op: april 19, 2010, 07:06:05 pm »

Ik vind het een prima antwoord hoor! Helaas ben ik ook niet technisch, dus veroordeeld aan de 'oplichters'. Zou toch wel wat meevallen? Wanneer je niet technisch en handig bent, dan zou ik eens in de drie jaar een locale dealer opzoeken voor preventief onderhoud.
Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:Onderhoud vouwwagen??
« Reactie #6 Gepost op: april 19, 2010, 07:12:06 pm »

Die dealers zouden zo erg nog niet zijn als ze tenminste hun werk eens deden.

Helaas zijn de dealers in vouwwagenland vaak eendagsvliegen die "er even een wv'tje bijnemen voor de snelle omzet"
Amper een paar jaar later hebben ze alweer een andere "hobby" en kun je er niet meer terecht.
Er zijn in het bijzonder een groot aantal Jamet "dealers" die gewoon alleen ff snel wat willen verdienen.

Hun onderhoud bestaat uit een rondje er omheen lopen, hoogstens even de vetspuit er op zetten.
En dan maar weer snel verder met het verkopen van sleurhutjes aan glampingbewoners.

Hierbij nadrukkelijk de goeden even vrijpratend.
(voor Jamet ken ik maar 1 echt serieuze dealer die ook onderdelen op voorraad heeft enz. die gozer in Ede)
« Laatst bewerkt op: april 19, 2010, 07:14:20 pm door coinoperator »
Gelogd

Bsb2010

  • Gast
Re:Onderhoud vouwwagen??
« Reactie #7 Gepost op: april 19, 2010, 08:04:33 pm »

Bijna alles kun je zelf doen.
In het voorjaar even de vetspuit op de nippels (laten) zetten is zowat het belangrijkste
(en ook het enige wat ze bij dat NEPonderhoud doen :(
Om de 3 á 4 jaar de zijkanten even opkrikken zodat het wiel vrij hangt.
Draai het eens rond en luister...draait het mooi stil rond of komen er geluiden uit, duidelijk geruis en gerommel zijn een teken van een gaar gedraaid wiellager.
Die zijn vrij simpel zelf te vervangen trouwens alhoewel de meeste mensen denken dat dit raketwetenschap is.
Oke, we gaan even een serieuze APK zelf doen. (nee de oplichter die uw onderhoudsbeurt uitvoert doet dat echt niet)
Tik de vetdop los en haal de splitpen uit de kroonmoer, draai de moer er af.
Doe een adembeschermkapje op en trek de remtrommel er af.
Een vrij stoffige rem komt nu vrij (oude remmen van vóór zo 1990 is ASBEST dus ja, echt dat mondkapje ff opdoen)
Kijk of er voldoende voering op de remschoenen zit (minstens 3mm)
Kijk of de veren vastzitten en niet gebroken zijn.
Alles oke dan een kwak lagervet op de lagers en de trommel er weer op en de moer even stevig aandraaien....
Dan de moer heel iets terugdraaien, ruk en trek aan de trommel, er moet  nu een minime speling voelbaar zijn.
Splitpen weer terug (of als je die gemold hebt een spijker) krombuigen en kapje er weer op.
Wiel terugplaatsen en klaar.

Coinoperator aanwezig op klapweekend? Mag ie me terwijl ik dit klusje live op zijn aanwijzingen klaar "leren" hoe dit te doen,ben niet bang voor vieze handen gelukkig 8)
« Laatst bewerkt op: april 22, 2010, 07:30:17 am door screech »
Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:Onderhoud vouwwagen??
« Reactie #8 Gepost op: april 19, 2010, 08:08:37 pm »

Zoiets moet je NIET op de camping doen.
Je zou in de problemen kunnen komen omdat je bepaalde onderdelen dringend nodig blijkt te hebben.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Onderhoud vouwwagen??
« Reactie #9 Gepost op: april 19, 2010, 08:10:28 pm »

Bij de nieuwere ALKO assen (vanaf 2003 geloof ik) zijn er compactlagers gebruikt die niet af te stellen zijn.
Je hoeft er ook niets aan te doen, ze hebben een levensduur van ongeveer 250.000km.

Bij deze nieuwere assen moet je volgens ALKO de borgmoer vervangen als je de trommel los haalt. Bij de lichtere assen zijn de lagers in de trommels geperst en vervang je ze in één keer indien nodig.
Gelogd

Bsb2010

  • Gast
Re:Onderhoud vouwwagen??
« Reactie #10 Gepost op: april 19, 2010, 08:15:17 pm »

Zoiets moet je NIET op de camping doen.
Je zou in de problemen kunnen komen omdat je bepaalde onderdelen dringend nodig blijkt te hebben.

Doen we het gezellig bij mij thuis voor de deur een keer, ik vind het leuk dit soort dingen te "leren", ben dan wel niet technisch, zou zoiets denk ik ook niet snel zonder toezicht durven (veel te bang dat ik iets niet goed genoeg zou aandraaien en onderweg een wiel of ook niet prettig, werkende remmen zou moeten ontberen) maar ben wel erg van het "in de praktijk leren" uit een boekje benkniesogoed in ::)
Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:Onderhoud vouwwagen??
« Reactie #11 Gepost op: april 19, 2010, 08:19:47 pm »

Correct,
Ik miste dat ook al in mijn eigen antwoord  ::) ::) ::)

Vaste lagers wel inspecteren (luisteren) en kijken of ze niet blauw zijn gelopen.
Bij vervanging meteen vervangen door vol gesloten lagers.

Borgmoeren moet je officieel inderdaad vervangen na losdraaien.
Nou...dat is best wel waar maar je mag je best iets vaker gebruiken.

In een ander topic zie je één van mijn hobby auto's staan (een Opel Kadett C uit 1975)
In het werkplaatshandboek staat bijvoorbeeld dat je bepaalde hééééél belangrijke bouten absoluut door nieuwe moet vervangen en nóóóóóóit opnieuw mag gebruiken..

Uhm
Gewoon gelul, die bouten worden van fabriek uit voorzien van een laagje borgmiddel (soort Loctite)
Zelf een kwak Loctite er op smeren is net zo goed....
...of dacht je nou echt dat Opel die bouten nog levert  :#

Wie geen loctit heeft staan (de meesten) mag er ook bison kit oid tussensmeren hoor.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Onderhoud vouwwagen??
« Reactie #12 Gepost op: april 19, 2010, 08:29:32 pm »

In een ander topic zie je één van mijn hobby auto's staan (een Opel Kadett C uit 1975)
In het werkplaatshandboek staat bijvoorbeeld dat je bepaalde hééééél belangrijke bouten absoluut door nieuwe moet vervangen en nóóóóóóit opnieuw mag gebruiken..

Tenzij het de rekbouten van de cylinderkop zijn, die vervang je toch wel denk ik zo :)
Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:Onderhoud vouwwagen??
« Reactie #13 Gepost op: april 19, 2010, 08:37:47 pm »

Die zitten niet in een CIH motor uit 1974

Die waren toen nog niet uitgevonden...
Ze zitten wel in mijn Scenic en ik heb ze afgelopen zomer moeten vervangen omdat me in de Dordogne een klepveer brak met als gevolg een kromme klep, 3 dagen camping waar ik niet dood gevonden wil worden, discussie met renaultdealer dat ik 't zelf thuis wel zou doen omdat het me anders veel te duur werd, wachten op anwb enz. enz.

Als je eens wist hoe ontzettend goor ik heb staan vloeken he :(
Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:Onderhoud vouwwagen??
« Reactie #14 Gepost op: april 19, 2010, 08:40:51 pm »

Doen we het gezellig bij mij thuis voor de deur een keer, ik vind het leuk dit soort dingen te "leren", ben dan wel niet technisch, zou zoiets denk ik ook niet snel zonder toezicht durven (veel te bang dat ik iets niet goed genoeg zou aandraaien en onderweg een wiel of ook niet prettig, werkende remmen zou moeten ontberen) maar ben wel erg van het "in de praktijk leren" uit een boekje benkniesogoed in ::)

Mij best maar dan niet bij jou maar bij mij.
Toch ietsjes handiger als je alle gereedschap bij de hand hebt wat te verzinnen is want je weet de eerste keer nooit wat je tegenkomt.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal