Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: imperial wat voor buizen??  (gelezen 11215 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pedonk

  • Gast
imperial wat voor buizen??
« Gepost op: februari 02, 2013, 04:09:50 pm »

Hallo,

Kan iemand mij vertellen van welk soort buis de imperial gemaakt is van de Jamet Arizona ( diameter en wanddikte) ik wil zelf een imperial maken maar het moet natuurlijk wel net zo sterk of sterker zijn dan een orginele. En de 3 kokers die er dwars overheen liggen (afmeting en wanddikte) maten van een andere vouwwagen zijn ook welkom dan kan ik vergelijken. Alvast hartelijk dank voor de eventuele reactie.

Met vriendelijke groet Peter :)
Gelogd

Henk CC

  • Gast
Re: imperial wat voor buizen??
« Reactie #1 Gepost op: februari 02, 2013, 08:15:23 pm »

Verwarmings pijp 15 of 22 mm dik. Dit is sterk genoeg, je moet wel over het juiste gereedschap beschikken. En kunnen buigen en lassen.

Henk
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: imperial wat voor buizen??
« Reactie #2 Gepost op: februari 02, 2013, 10:16:25 pm »

Ik heb zelf een imperiaal gelast voor onze Alpen Kreuzer. Heb ik stalen kokers voor gebruikt, 2 mm dik, 30 mm*30 mm, en de constructie superstevig.
Gelogd

pedonk

  • Gast
Re: imperial wat voor buizen??
« Reactie #3 Gepost op: februari 03, 2013, 06:14:43 pm »

dank jullie wel voor jullie reacties, ik wil hem eigenlijk zo orgineel mogelijk maken maar mocht ik niet meer reacties krijgen ga ik het denk ik wel met de buizen voor de zijkant maken en de kokers 30x30 bovenop.

Gr peter
Gelogd

Bosje

  • Gast
Re: imperial wat voor buizen??
« Reactie #4 Gepost op: februari 11, 2013, 09:42:14 am »

Heb er in het verleden ook zelf 1 gemaakt, denk vooral na over een makkelijke constructie, waarbij adapters op de vw blijven zitten, en je middels borgpennen de imperial snel kunt losmaken. Wanddikte 2mm is sterk genoeg, ga voor alu, staal is vrij zwaar!
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: imperial wat voor buizen??
« Reactie #5 Gepost op: februari 11, 2013, 11:30:08 am »

@ Bosje: Helaas kan niet iedereen alu lassen, daarom heb ik staal gebruikt
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: imperial wat voor buizen??
« Reactie #6 Gepost op: februari 25, 2013, 09:07:06 pm »

Ik heb er zelf een gemaakt voor onze Raclet Safari en heb dat gemaakt van alu buis doorsnede 35mm en een dikte van ongeveer 5mm.
Wat betreft gewicht is deze er goed door mij alleen op te leggen.
Daarbij HAD ik inderdaad wel het geluk dat ik op mijn werk aluminium kon lassen.
Ben er afgelopen zomer mee naar Frankrijk geweest en dat ging prima. Had er 2 kinderfietsen en het reservewiel uit de auto op liggen.
Heb erin het najaar nog wel wat aan gemodificeerd om hem wat stabieler te krijgen en wil nog rubber doppen tussen de bak en de imperiaal maken tegen het beschadigen.
Ik zal proberen een foto te plaatsen zoals wij er afgelopen zomer mee naar Frankrijk zijn gereden.
De modificatie die ik eraan heb gedaan heeft te maken met de montage op de vw. daar heb ik nu U profielen gelast i.p.v. de montage direct op de buizen. dat gaf veel ruimte waardoor het nogal heen en weer kon bewegen en dat is nu veel minder en straks met de doppen er tussen zo goed als weg.
Succes met je project altijd leuk om het zelf te maken geeft veel voldoening.
Nog een tip, wellicht overbodig. Ik heb de fietsdragers van Marktplaats e.d. gekocht. Daardoor 2 verschillende types maar ook daar heb ik al voordeel van gehad doordat die kleine kinderfietsen niet overal op blijken te passen.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: imperial wat voor buizen??
« Reactie #7 Gepost op: februari 25, 2013, 10:51:16 pm »

Een foto van onze Safari met fietsendrager/ imperiaal
« Laatst bewerkt op: september 26, 2015, 01:40:44 pm door Theu »
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: imperial wat voor buizen??
« Reactie #8 Gepost op: februari 26, 2013, 11:11:00 am »

Hier ook een foto van het imperiaal dat ik heb gemaakt voor onze Alpen Kreuzer. In tegenstelling tot het fabrieksimperiaal zit deze niet vast aan het chassis van de vouwwagen, maar het zit vast aan de bagagerails op het deksel. Zo hoeven we het imperiaal niet weg te halen als we de vouwwagen openklappen.

Gelogd

Hendrikjvd

  • Gast
Re: imperial wat voor buizen??
« Reactie #9 Gepost op: april 11, 2013, 09:41:11 pm »

Hallo

Hoe sterk is Aluminium? kan dit twee fietsen van 20 kg en een kinderfietsje dragen? koker van 30 30 en poten van 25 bij 25.

resp 2,5 en 3 mm dik.

Geldt ook voor de Trigano, ik wil deze zelf maken. maar twijfel nog aan de sterkte van de imperiaal. Wie kan me tips en adviezen geven?

Hendrik Jan
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: imperial wat voor buizen??
« Reactie #10 Gepost op: april 11, 2013, 09:48:49 pm »

toen we nog met de tent kampeerde, ik had een bagagewagen.
op de deksel was een rek aangebracht, dit was samengesteld van waterleiding-buizen.
had zelf een keer 4 fietsen erop, gaf geen krimp.
weet zo niet meer hoe de buizen aan elkaar waren verbonden. Knelkoppelingen?
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: imperial wat voor buizen??
« Reactie #11 Gepost op: april 11, 2013, 10:03:32 pm »

Ik heb het laten uitrekenen door een collega en met de constructie die ik heb gemaakt en aluminium pijp 50 x 5 mm zou 60 ? 70 kg moeten kunnen hebben. Ik heb echter 40 x 5 mm alu pijp gebruikt. Dat zal wel wat minder kunnen hebben maar ik verwacht dat 50kg+ geen probleem mag zijn. Veel meer moet je, denk ik, ook niet willen ivm wegligging, stabiliteit e.d.
Want zoals wel bekend bij de meeste wil je het gewicht zo laag mogelijk houden.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Succes.
Gelogd

Erik W.

  • Gast
Re: imperial wat voor buizen??
« Reactie #12 Gepost op: april 26, 2013, 02:52:30 pm »

Weergegeven draagconstructie is gemaakt van alu koker 30x2. Op knooppunten extra inwendige alu koker 25x2.
Volledig boren, poppen en bouten, geen lassen toegepast. Voordeel hiervan is dat het geen belachelijke opbergruimte in beslag neemt.
De dwarsliggers zullen nog wel inwendig verstevigd gaan worden met stalen U-profielen.

Tijdens het Hemelvaart weekeinde ga ik 'm testen met 4 fietsen (old-skool stalen frame's) op een Jamet Texas.
Bij goed gevolg een update. Anders ook.

grtz, Erik
Gelogd

Hendrikjvd

  • Gast
Re: imperial wat voor buizen??
« Reactie #13 Gepost op: april 29, 2013, 09:53:34 pm »

He Erik, dit klinkt hoopvol,

Ik heb ns gegoogeld en alu kokers zijn niet erg duur. Jouw constructie van koker in koker op cruciale plekken biedt veel mogelijkheden. Hoe stevig ( stijf) is de constructie? Ik had zelf 4 dwarsliggers bedacht voor extra stevigheid.  Groot voordeel daarbij is ook dat je de fietsen makkelijk iets naar voren of achteren kunt schuiven om de kogeldruk te beinvloeden.

Kun je een closeup foto plaatsen van dwarsliggers op de hoofdliggers? En een closeup van de hoekschanieren?

Hendrik Jan
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: imperial wat voor buizen??
« Reactie #14 Gepost op: april 29, 2013, 10:32:49 pm »

Ik heb voor ?100,- een originele via marktplaats gekocht. Sterk en licht in tegenstelling tot de zelfbouw die ik hiervoor had. Verder is de aanschaf van materialen om zelf te bouwen ook niet echt goedkoop en zit je al snel met oxidatie. Met andere woorden wat is het echte voordeel om er zelf 1 te bouwen?
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal