Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: HK Flyer: rotte deksel vervangen  (gelezen 4522 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wiebelia

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 13
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
HK Flyer: rotte deksel vervangen
« Gepost op: oktober 27, 2012, 11:06:49 pm »

Afgelopen zomer bleek dat de deksel van onze Flyer (1994) in een van de hoeken volledig verrot was. Dit blijkt een vaker voorkomend probleem te zijn bij Flyers die nog een houten deksel hebben gezien de een aantal vragen op internet over rotte deksel en de opvallend hoge vraag op het internet naar oude (donor) Flyers en deksels.
Tegenwoordig monteert HK een kunststof honingraat deksel naar het schijnt.

Je kunt bij HK een nieuwe deksel bestellen, maar dan ben je zo'n Eur. 2000,- verder (dit verklaart de vraag naar donor Flyer/Spacers denk ik).
Gezien de vraag naar oude wagens en het zeer lage aanbod, heb ik besloten om zelf een nieuwe deksel te gaan fabriceren. Dat lijkt makkelijker dan het is en is mij wel een beetje tegengevallen. Voornamelijk omdat het veel lastiger bleek aan de goede materialen te komen. Als je geen ervaring hebt met klussen raad ik het ook niet aan om te gaan doen.
Achteraf weet je natuurlijk wat je anders had moeten doen, maar ik ga er vanuit dat ik het voorlopig niet meer ga doen :-) Voor andere Flyer bezitters met een rotte deksel, hoop ik dat onderstaande beschrijving jullie misschien kan helpen.

Benodigde materialen:
  • een watervaste multiplexplaat van 22mm dik met de afmetingen 156,5 x 219,5 (voor je gaat bestellen, eerst je eigen plaat nameten!!!) Kosten van de plaat ? Eur 330,-
  • kit (ik heb 2 bussen Bison Polymax gebruikt) ? Eur. 20,-
  • potje verf voor watervaste afdichting van zaagsnedes van multiplex (UniPrime randsealer) ? Eur 10,-
  • nieuwe afdichtstrips (rubber) (besteld bij HK voor eur. 44,10 incl. bezorging)
  • nieuwe RVS schroeven, bouten, ringen en moeren ? Eur. 30,-
  • schroevendraaiers, boormachine, beitels, steeksleutels etc.
  • een paar felsen en een tang om die aan te brengen
Het probleem wat ik ervaren heb is dat ik heel veel moeite heb moeten doen om een plaat van die afmetingen te krijgen. De standaard maat die in bouwhandels en op het internet te krijgen is, is net te kort en net te smal...... Dus onbruikbaar. Uiteindelijk heb ik via een goede bouwhandel (Wiecherink in Gendt bij Nijmegen) een betonplexplaat van 24 mm dikte te pakken gekregen. Deze is op de juiste maat gezaagd door Wiecherink en thuis afgeleverd. Daar zat ik nog met de uitdaging hoe ik de rand op een dikte van 22mm moest krijgen. Via een ouderwetse, ambachtelijke timmerman met een bovenfrees de rand op de juiste dikte gekregen en een schuine rand aan de deksel laten maken, zodat deze netjes in het ronde deel van het aluminium profiel past.
Ik heb voor betonplex gekozen, deels omdat dit het enige was dat ik te pakken kon krijgen, maar het geeft me meteen een harde toplaag aan beide klanten, zodat ik een strakke afwerking krijg en niet hoef te schilderen. Ik had er echter geen rekening mee gehouden dat die plaat veel zwaarder zou zijn dan de plaat die er door HK oorspronkelijk op gezet is. Het opzetten en inklappen vergt nu wat meer spierkracht en coordinatie en moet nu echt met 2 personen gedaan worden :-(


Meet na en schrijf op (en maak eventueel foto's) waar de verschillende dingen zitten aan de binnenkant van de deksel vanaf de rand van de deksel. Dat heb je later weer nodig als je dingen weer gaat aanbrengen/terugzetten.


Voor je gaat demonteren, eerst het tentdoek demonteren. Dat ik heb ik een andere posting beschreven.



Klap de deksel open, want de aluminium randen (F-profielen) zitten ook vastgeschroefd aan de binnenkant van de deksel. In de korte strips (dus voor- en achterkant van de deksel), zitten 3 schroeven (hoek-midden-hoek), in de lange kanten 4 stuks (hoek - ?1/3 - ?2/3 - hoek). Daar kan je alleen bijkomen als je de afdichtstrips eraf haalt, want ze zitten over de schroeven heen geplakt. Uiteindelijk heb ik de strips helemaal verwijderd.


Demonteer de aluminium strips waarin de pezen van de tent zaten.



Demonteer de plaat die achterop de wagen zit en meeklapt met de deksel (dus de plaat die boven de nummerplaat zit). Deze plaat zit vastgeschroefd met een aantal kleine schroefjes door de aluminium rand en 4 bouten met moer die door de plaat en de beugels heen gaan. Tot slot zit deze plaat vastgekit in de aluminium rand. Die kit kan je de baas worden door met een lang scherp mes (ik heb een Stanleymes gebruikt) voorzichtig tussen het aluminium profiel en de plaat in de kit door te snijden. Let op dat je niet in de plaat snijdt en daarmee beschadigd.


Klap de deksel weer dicht. Je kunt nu behoorlijk goed bij de bevestiging van de beugels. Schroef deze los (4 bouten met moer).


Til de deksel met 2 man op en schuif hem een stuk richting de dissel, zodat je bij de bout met moer kunt komen waarmee de 2 banden vastzitten die naar het rek gaan dat op de deksel ligt. Schroef die dingen los.


[size=78%]De deksel is nu los van de wagen. Je kunt op de wagen verder werken, maar ook voor een andere lokatie kiezen.[/size]


De F-profielen zitten op de hoeken vast met felsen. Boor die voorzichtig uit met een juiste afmeting boor, zodat de hoeken niet meer met elkaar verbonden zijn. Je hoeft natuurlijk niet alle verbindingen uit te boren.


De F-profielen waren bij mij vast gezet met schroefjes (zie hierboven) en een soort teer-tape in kit in het F-profiel dat binnen in dat F-profiel aan de rand van de plaat vast zit. Dat tape is een bijzonder akelig en weerbarstig spul. Uiteindelijk heb ik de F-profielen eraf gekregen door met een beitel het profiel eraf te 'duwen'. Let op dat je de profielen zo min mogelijk krom trekt door deze brute-force methode. Ik heb andere dingen geprobeerd, maar dat heeft niet geholpen. Misschien dat je op andere ideeen komt nu je weet dat er een teer-tape inzit.


Als je alles eraf hebt gehaald, kan je aan het schoonmaken van de F-profielen en aan het opbouwen van de nieuwe plaat beginnen. Zorg dat de F-profielen van binnen ontdaan zijn van teer-tape en kit resten.


In mijn situatie moest ik dus eerst de plaat op maat maken zodat de F-profielen pasten. Let op dat je een stukje van de randen afschuint onder een hoek van 45 graden, zodat de ronding in het F-profiel je niet in de weg zit. Omdat ik de plaat op maat heb moeten laten maken, had ik onbeschermde zaagsnedes. Deze heb ik beschermd met randsealer (2 lagen).


Dan het opzetten van de F-profielen. Om een goede afdichting te krijgen en om het jezelf niet te moeilijk te maken met aandrukken heb ik ervaren dat de beste methode is het in het F-profiel 2 strepen kit aan te brengen (niet te veel: 1 in de scherpe hoek en 1 in de ronde hoek), een streep kit (niet te weinig) aan de onderkant van de waar het F-profiel overheen gaat schuiven en een streep kit (niet te weinig) aan de bovenkant van de plaat. Druk het profiel goed aan. In de hoeken waar de profielen bij elkaar komen een flinke dot kit aanbrengen voordat je de hoeken tegen elkaar zet.

Na het aandrukken van de profielen, de overtollige kit meteen netjes afwerken, want als je daarmee te lang wacht, krijg je het niet meer mooi.


Werk desgewenst de bovenkant van de deksel nog een keer mooi af met wat extra kit


Zet de hoeken van F-profielen weer aan elkaar met nieuwe felsen en schroef de F-profielen weer vast met nieuwe RVS schroefjes.


Zet de aluminium profielen voor het tentdoek weer op de juiste plek terug. Plak ook de afdichtstrips er weer op.


Leg de deksel op de wagen zoals deze uiteindelijk moet komen te liggen, zodat je de gaten van de beugels netjes kunt doorboren. Doe dit ook met de gaten voor de banden naar het rek.


Monteer alles weer netjes, waarbij je natuurlijk de kunststof strips weer tussen de beugels het de deksel legt.


Tot slot de achterplaat er weer op (met schroefjes, kit en bouten) en klaar is je nieuwe deksel.


Als je de kleine driehoekige houtjes in de hoek van de deksel eraf gehaald hebt, zal je die er nog op moeten zetten en dan controleren of alles zit zoals het hoort. Dan nog de tent er weer op en je kunt nog jaren van je Flyer genieten als je alles netjes en goed gedaan heb.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Update 2016
Ik had de oude deksel bewaard voor een nog niet bekende klus. Intussen heb ik die hergebruikt in een dak van een schuurtje en ben er achter hoe die zo licht kan zijn.
Voor de handige klusser wellicht een idee om proberen na te maken.
De deksel bestaat uit 2 platen multiplex van een paar mm. De randen bestaan uit vuren latten met de multiplex platen erop gelijmd. Daar binnenin zit een regelwerk van vuren latten om de ±30 cm. De open ruimtes zijn opgevuld met tempex (piepschuim) met een hoge dichtheid zo te voelen. Als je dat bij elkaar uitrekent moet je op een totale dikte van 22 mm uit kunnen komen.
« Laatst bewerkt op: juni 28, 2016, 09:07:23 am door Wiebelia »
Gelogd

muis

  • Gast
Re: HK Flyer: rotte deksel vervangen
« Reactie #1 Gepost op: oktober 28, 2012, 12:10:49 am »

Goed zeg, bedankt voor de duidelijke beschrijving :J
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.974
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: HK Flyer: rotte deksel vervangen
« Reactie #2 Gepost op: oktober 28, 2012, 09:51:49 am »

Je kan er wel een handel in beginnen om oude flyers op te knappen!!!
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Mieke

  • Gast
Re: HK Flyer: rotte deksel vervangen
« Reactie #3 Gepost op: oktober 28, 2012, 10:07:22 am »

Wow zeg dat is ook een heel project. Knap gedaan!
Gelogd

jari

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.476
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: HK Flyer: rotte deksel vervangen
« Reactie #4 Gepost op: oktober 28, 2012, 11:02:01 am »

Jemig wat goed!! Je kan andere wel gaan helpen!! Natuurlijk wel voor een vergoeding. Maar ik vind het heel,kanap wat je hebt gedaan
Gelogd
Jevipro
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal