Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Custom electro in je klapdoos  (gelezen 19143 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michielvandaalen

  • Gast
Re: Custom electro in je klapdoos
« Reactie #15 Gepost op: augustus 21, 2012, 02:50:12 pm »

Ik ben zeker voor allerlei leuke artikelen die het gevoel van controle geven over electra.
Zeker een stroom meter en of spanningsmeter is erg leuk.
Het plaatsen van elektra dozen in de vouwwagen doe ik simpel weg niet vanwege de bagage die in de vouwwagen gestopt moet worden. De kans dat je een stopcontact er af stoot is rieel aanwezig.
Mijn advies is om de 230V gewoon via een haspel oid onder de vouwwagen te zetten en vanuit daar verder naar bijvoorbeeld keuken of koelbox.
Tegenwoordig krijg je vaak al minstens 6A tot je beschikking en dat is genoeg voor bijna 1400Watt en dat is best veel. Je kan hier best een een meter tussen hangen maar als je iets bij je hebt wat meer stroom trekt dan dat er geleverd wordt knalt toch de zekering er uit. Op dat moment kun je ook niet meer op je meter kijken. Je zou dan beter een digitale logger kunnen plaatsen. Je kan dan in de events terug kijken wat er gebeurt is.
Vaste verlichting in de keuken komt er misschien bij mij ook wel in maar dat blijft ook kwetsbaar. Dit door alle potten en pannen die mee gaan op vakantie.

Ben wel benieuwd wat je eventueel gaat maken of bedenken.
Gelogd

mischa72

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 200
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
  • Roadmaster Family S
Re: Custom electro in je klapdoos
« Reactie #16 Gepost op: augustus 21, 2012, 03:20:30 pm »

Hallo Michiel,

De stroommeter is ook meer als gadget om te zien waar je ergens zit. Je kunt wel de vermogens optellen van de apparaten die je aankoppelt, maar ik vind het een prettige gedachte dat ik het zelf een beetje in de gaten kan houden, zodat de automaat er juist niet uitvliegt. Haspels onder de vouwwagen ben ik een beetje vies van, ik weet niet waarom eerlijk gezegd. Ik ga eerst nog eens lekker brainstormen. Ik heb morgen een bbq waar nog een aantal klapdoosbezitters zijn, eens kijken waar die mee komen.

Het plaatsen van stopkontakten zal ik waarschijnlijk ook laten varen, maar een fatsoenlijke centraaldoos zie ik wel zitten. Hier zou dan ook meteen de volt- en amp?remeter in kunnen komen. Daarnaast is zo'n uitgebreid verdeelblok altijd handig.

Groeten,
Mischa
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Re: Custom electro in je klapdoos
« Reactie #17 Gepost op: augustus 21, 2012, 09:13:10 pm »

De bak onder onze 'keuken' is 's avond nogal donker om iets in te kunnen vinden. Uiteraard hebben we een zaklamp mee, maar toch.
1 of 2 led-strips ga ik er dan ook wel inbouwen. Deze kunnen vaak ook op 12V werken, en met een adapter op de camping-220v.
En waarschijnlijk zal die dan wel de hele nacht blijven branden.
Een zaklamp geeft wel wat meer romantisch kampeer-gevoel, maar met kleine kinderen die om 3 uur 's nachts ineens heel heel heel nodig naar de wc moeten (met begeleiding) ga ik dan toch maar voor de 'luxe' oplossing met continue verlichting.

Zoiets als dit bijvoorbeeld:
 
http://www.ledstripxl.nl/product-informatie/1-meter-LED-Strip-IP65/LED02B-1/LED-Strip-Waterproof-120*LED-1meter-Blauw.html

Zoiets dus  :) :
Gelogd

jackodb

  • Gast
Re: Custom electro in je klapdoos
« Reactie #18 Gepost op: augustus 21, 2012, 10:00:08 pm »

Zoiets dus  :) :
Ja, ongeveer zoiets. Maar dan onder het fornuis. Dat is op de foto dicht met een deurtje of zo.
Bij onze klapper is het onder de gas-pitten een simpele grote (rommel) bak. En als er nog wat led's over zijn, dan komt er ook verlichting boven het fornuis.
 
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.349
Re: Custom electro in je klapdoos
« Reactie #19 Gepost op: augustus 21, 2012, 11:27:40 pm »

Aan mijn 20 meter kabel met CEE stekker heb ik een stekkerdoos zitten met 4 aansluitpunten.
Zoals deze maar dan met 4:


1 daarvan gaat naar de Mobicool, 1 is er voor de kraan, 1tje gaat naar een verlengsnoer voor de verlichting in de slaapcabines en 1 gaat naar de Powerstation+light.  Dat is een Ideaal ding. n.l. een Lamp met aan de onderkant 4 stopcontacten. deze heb ik op het vouwkastje staan en daar zit standaard het koffiezetapparaatje aan en de andere gebruik ik om de telefoon, camera etc. op te laden.

In de Brenstuhl heb ik een speciale combinatie led/spaarlamp gedaan van Phillips.  dat is een 9 watt spaarlamp (40watt) die een prettig licht afgeeft maar als je 'm snel aan en uitdoet wordt het een nachtlamp. Net genoeg om je te oriënteren.
http://www.nuonenergiewinkel.nl/1068/led-nachtlicht-en-spaarlamp-9-w

aan de buitenkant van de slaapcabines heb ik een 9watt looplampje gehangen, het snoer daarvan loopt langs de buis naar benende zodat je ze niet ziet. in de stekkerdoos zitten Pro-Max spatwaterdichte schakelaars met afstandsbediening (ook wel bekend als klik aan / klik uit. zodat ik ze vanuit de slaapcabine kan bedienen.


Meer hebben we niet nodig. geen snoerenwirwar en geen gepriegel. simpel en doeltreffend. of in het topic over de Galleon of in mijn verslag over camping Alter Bahnhof in Duitsland staat een foto van de tent met de verlichting aan, dan zie je, dat 1 lamp ook echt genoeg is.

Gelogd
Adventure Awaits

maartenmuller

  • Gast
Re: Custom electro in je klapdoos
« Reactie #20 Gepost op: september 01, 2012, 12:53:42 pm »

Ik ga eerst nog eens lekker brainstormen. Ik heb morgen een bbq waar nog een aantal klapdoosbezitters zijn, eens kijken waar die mee komen.

Groeten,
Mischa

En? al ideeën?
Ik doe ook mee met de electro in klapdoos, maar denk dat dat vooral in de keuken gaat komen. ik ben heel benieuwd...
Gelogd

Zeeuwse klapper

  • Gast
Re: Custom electro in je klapdoos
« Reactie #21 Gepost op: september 10, 2012, 10:32:21 pm »

Wij hebben in de louisiana 2 dubbele stopcontakten aan het begin van de wagenbak ( waar je instapt) welke elk worden geschakeld via een lichtschakelaar er boven.
De bedrading loopt onder de wagenbak door in een electrabuis naar de dissel, daar zit een stekker.
Door deze stekker met een verlengsnoer aan te sluiten op de camping stroompaal hebben we electra tot aan de wcd in de wagenbak.
Als we gaan slapen kan ik vanuit de slaapcabine het licht uit doen.

Naar de koelbox loopt vanaf de wcd een verlengsnoer waar kachel en koelbox op zitten, en evt de adapter vd laptop.
telefoonoplader kan dan in de wagenbak blijven liggen.

Om nog een klein beetje in kampeersferen te blijven hebben we buiten een stormlantaarn op olie (een echte Feuerhand).
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Custom electro in je klapdoos
« Reactie #22 Gepost op: mei 21, 2013, 10:44:22 pm »

Er is hier al een hele tijd niets gepost! Maar ik wil jullie dit toch niet onthouden!  ;)
Onder onze wagenbak heb ik bij de dissel ook een CEE contra-stekker zitten (zelf een dop gemaakt om het waterdicht te krijgen met afvoer pijp e.d.)
Vandaar gaat er naar iedere kant van de bak een kabel en zit er aan beide kanten van de bak een dubbele spatwaterdichte wandcontactdoos. Die heb ik "half" ingebouwd. Door de inbouwdoos in de bak te maken en het deksel/ wcd deel aan de buitenkant te monteren. Het mooie in onze wagen is dat de dozen precies onder de overstekende rand wegvallen. Zo heb ik al 4 stroompunten die ik allemaal gebruik. 1 voor de keuken hierover verderop meer, 1 voor de verlichting in de voor tent en 2 voor de ikea lees ledjes in de slaapcabines. De verlichting in de voortent schakel ik met Klik aan-Klik uit.
Op de achterkant van de keuken heb ik op dezelfde manier als op de bak nog 2 dubbele spatwaterdichte wandcontactdozen gemonteerd. Die sluit ik met b.h.v. een verlengsnoer aan op de wagenbak. Deze 4 gebruik ik voor de koelkast, de camping senseo en een extra verdeelblok voor de buiten verlichting (ook klik aan-klik uit) en eventuele laders. In 1 van die dozen in de keuken heb ik een 12 volt trafo aangesloten t.b.v. het waterpompje en een zoemertje van de vuilwatertank in de keuken.

Groet,
Mattheu.
« Laatst bewerkt op: september 26, 2015, 01:49:53 pm door Theu »
Gelogd

jari

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.476
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: Custom electro in je klapdoos
« Reactie #23 Gepost op: mei 21, 2013, 10:47:53 pm »

TIP.

koop wat led strippen en plak die onder de rand in je vouwwagen..dat geeft hele mooie sfeer verlichting snachts als je die aan zet...niet storend en voldoende om je teorienteren, Deze strips heb ik ook in de keuken rand zitten van de deksel..
Zou zeggen kom eens kijken in op een klapweekend

waar heb je die gekocht? zijn die op batt of op stroom?? heb je een foto misschien van onder de rand van de vw??
Gelogd
Jevipro

mischa72

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 200
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
  • Roadmaster Family S
Re: Custom electro in je klapdoos
« Reactie #24 Gepost op: mei 21, 2013, 10:49:57 pm »

Dit leeft nog altijd, mooi. We hebben de wagen onlangs weer buiten gezet en gaan hem binnenkort (las het een keer een weekend droog is) opzetten om zeker te weten dat alles compleet is en we niet voor verrassingen komen te staan als we over een week of 8 in Oostenrijk staan  :P . Ik ga dan ook eens kijken op welke manier ik het elektra-deel serieuzer kan aanpakken.

Groeten,
Mischa
Gelogd

brunod

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 12
Re: Custom electro in je klapdoos
« Reactie #25 Gepost op: mei 29, 2013, 08:36:10 pm »

Kijk dit is wat ik nu gebruik in mijn vouwwagen. (foto 1)
Ik had deze al in een vereenvoudigde vorm in mijn tent (foto 2)

Verder komen er twee zeer felle 1050 lumen LED White Light Rectangle Strips in de achterwand weggewerkt van de keuken van mijn Arpege. (foto 3)

Cheers, Bruno
Gelogd
Trigano Alpha GL 2015
Trigano Arpège 2005
Vrijbuiter Tunneltent

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Custom electro in je klapdoos
« Reactie #26 Gepost op: mei 29, 2013, 08:41:52 pm »

Wij hebben een campinglamp met afstandsbediening. Nog nooit gebruikt. vaak is het op de campings niet pikkedonker en na even wennen zie je redelijk.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Custom electro in je klapdoos
« Reactie #27 Gepost op: mei 29, 2013, 09:00:54 pm »

Een aardlekautomaat van 6A, een setje Neutrik powercon True1 connectoren en nog een paar CEE IP67 stekkers.
Gelogd

Blackwadder

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Camp-let concorde
Re: Custom electro in je klapdoos
« Reactie #28 Gepost op: juni 04, 2013, 10:46:38 pm »

CEE invoerdoos is superhandig. Coleman 10A automaat en aardlek schakelaar in kastje in de disselbak voor de veiligheid. 12V adapter voor de waterpomp. Zes spatwaterdichte inbouw stopcontacten in de keuken (zit bij Camp-let vast aan de bak).
Philips Senseo omgebouwd met diode naar 4A, dus campingproof.
Lampjes / leds (nog) niet ingebouwd, maar kan nog komen... We hebben nu een campinglamp met stekker op 220V, kun je goed bij lezen.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Custom electro in je klapdoos
« Reactie #29 Gepost op: juni 05, 2013, 10:16:55 am »

Wauw ik voel me bijna een holbewoner met mijn waterkoker met oploskoffie, oplaadbare batterij lampen en kaarsjes (als dat mag).... Geen led verlichting, senseo, oven, televisie en andere ik-voel-me-net-thuis meuk. Aan een koelkastje zijn wij ooit begonnen omdat je steeds minder koelelementen kan inleveren. Nu zat er 1 in de klapper maar samen met de waterkoker is dat ook gelijk alle 220v luxe die wij hebben.

De nog aan te leggen elektra blijft beperkt tot een vast aansluitpunt bij de dissel en een kabel onder de wagenbak door voor een watervast stopcontact (2p) bij de keuken. Zo is alles van de grond en dat was ook het doel: weg met dat verlengsnoer op de grond het ziet er beter uit en bij hevige regen er ook geen problemen kunnen ontstaan.
Verlichting wil ik nog wel hebben in de opbergbakken onder het bed, want we moeten de klep openhouden en een zaklamp vast houden en dan heb je geen handjes meer over om wat te pakken  :? We hadden plak-ledlampen op batterij onder de deksels geplakt maar dat beviel niet dus dat worden vaste led strip. Maar hoe en wat weet ik nog niet.
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2013, 10:19:13 am door KenJo »
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal