Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?  (gelezen 39213 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #15 Gepost op: april 13, 2012, 05:14:51 pm »

(vandaar dat de badkamer meestal niet via de aardlek loopt).
"In installaties na 1996 en sinds 1 september 2005 is het zelfs verplicht, om in woningen waarvan de bouwvergunning is afgegeven na deze datum, alle eindgroepen in de groepenkast verdeeld achter twee aardlekschakelaars van IΔn 30 mA te plaatsen (bij meer dan twee eindgroepen)." bron

Daar waar in een badkamer een wasmachine aanwezig is (in een heel groot deel van de huishoudens) loopt de aansluiting van de wasmachine sowieso via een aardlekschakelaar.

In boten is het bij het afnemen van walstroom ook/zelfs verplicht. En als er nou ergens sprake is van vocht.

De Wit beveelt het ook aan op de camping
« Laatst bewerkt op: april 13, 2012, 05:18:46 pm door Frankie »
Gelogd

faba

  • Gast
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #16 Gepost op: april 14, 2012, 10:35:47 pm »

Vandaag eens aangelopen bij 2 doe-het-zelf zaken in België, op zoek naar geode stekkers om zelf de verbindingen te maken die we nodig zullen hebben...

Verloopstekkertje Euro mannetje naar gewoon vrouwtje: 24 Eurootjes  :( Dan maar zelf eentje maken Euro mannetje naar gewoon vrouwtje en omgekeerd ook, met neopreen kabeltje ertussen dan. Heb een stuk van een 25 meter op de kop getikt voor 5 Eurootjes.

Verder in die doe-het-zelf geen Eurostekkertjes gevonden  :( dus maar weer naar de Stock Amercain  :# per stekkertje 5 Eurootjes en dan hope, dat ik de knip op de portemonnaeie kan houden, er is daar zoveel leuks te koop hé  :X ::)

Gebruiken jullie in de voortent enkel neopreen of kan het voor binnen met gewone kabel. Eventueel voor de veiligheid een IP 40 mannetjesstekker op de toestellen en de verlichting? Voor de verlichting onder de luifel ga ik denk ik wel neopreen gebuiken, is daar toch meer aan vocht onderhevig dan binnen

Verder heb ik wel een IP 40 verdeelstekker gekocht maar die heeft dus een gewoon stekkermannetje. Wat is nu't beste:
optie 1 dit mannetje vervangen door een Euro mannetje
optie 2 een verloopje voor ervoor maken Euro mannetje naar gewoon vrouwtje en dan IP 40 verdeelstekker erop.

Lijkt mij dat ik de beveiliging van de IP 40 eigenlijk naar de klote zou doen als ik voor optie 2 kies?  :?
Gelogd

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #17 Gepost op: april 15, 2012, 01:23:44 am »

Ik heb een zware industriele kabelhaspel gekocht met een normale geaarde stekker eraan.
De contacten in de haspel hebben zelf ieder een kinderbeveiliging, iets wat ik op de CEE-haspels niet kon vinden.

Vervolgens een korte adapter gemaakt met randaarde-vrouw naar CEE-man met een goede kabel ertussen.
De verbinding wordt omsloten met een kapje wat je ook kan gebruiken voor de kerstverlichting in de tuin.

Verder leggen hangen we een geaarde en kinderbeveiligde stekkerdoos aan de dwarsstang boven het keukenblok en eentje in de wagenbak.
Gelogd

villeke

  • Gast
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #18 Gepost op: januari 26, 2013, 11:58:39 am »

Reacties komen inderdaad snel. Het forum is hot sullen we maar zeggen  :K

Maar goed. Een verloopstekker ga ik sowieso aanschaffen. De katrol die ik heb is er een van Crusader. 50 meter neopreen kabel dus dat moet lukken. Via marktplaats heb ik een Crusader stekkerblok (vouwwagenunit) met zekering EN aardlekschakelaar op de kop kunnen tikken. Het ziet er naar uit dat het dus moet gaan lukken...

Bedankt!

Omdat ik me suf zoek naar een CEE stekkerblok met zekering EN aardlek, ben ik benieuwd welke jij hebt. Kun je specs en/of een plaatje delen??
thnx
Gelogd

villeke

  • Gast
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #19 Gepost op: januari 26, 2013, 12:07:47 pm »

hmmm...zoeken is ook een kunst ::) ::)
dus gevonden :#
http://www.outdoorwebshop.nl/tvwunit-zekeringautomaat-aardlekschakelaar-p-526.html

maar omdat ik een technisch onbenul ben (maar wel weer slim in andere dingen  I:), intrigeerde mij de opmerking van bosi:
aardlek heeft een in tent of VW, zeker met vochtig weer, eigenlijk geen zin. Door de vochtigheid en de gebruikte kabels in de VW (vaak geen waterdicht neporene) heb je allerlei lekstromen die al snel de grenswaarde van de aardlek overschreiden en dan blijf je resetten.

maar frankie weerspreekt dit:
In boten is het bij het afnemen van walstroom ook/zelfs verplicht. En als er nou ergens sprake is van vocht.

De Wit beveelt het ook aan op de camping

Dus....is er een significante meerwaarde/noodzaak voor de aanwezigheid van een aardlekschakelaar of niet??
Techneuten meld u! WW WW
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.270
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #20 Gepost op: januari 26, 2013, 12:19:07 pm »

Het is ook makkelijk om niet boven de aanwezige amp?res te komen van de camping.

Stel je hebt 6 beschikbaar dat stel je die van jou in op 6 amp?re weet je zeker dat als je teveel stroom gebruikt dat die van jou er eerder uitschiet dan die van de camping scheelt je weer naar de receptie lopen. ;)

Moet wel toegeven dat ik er nog niet 1tje heb aangeschaft maar zit hier wel aan te denken.
 
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Kien

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 406
  • Merk Vouwwagen: Malawi 2.0
  • lekker water is nog geen bier....
Gelogd

villeke

  • Gast
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #22 Gepost op: januari 26, 2013, 12:47:20 pm »

Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #23 Gepost op: januari 26, 2013, 12:49:25 pm »

Voor echte (persoonlijke) beveiliging moet je ofwel een scheidingstrafo hebben
Bij mij weten geldt dit alleen in elektrotechnische werkplaats waarbij je ge?soleerd bent van de omgeving. En dat zie ik op de camping niet zomaar gebeuren. Maar ik ben geen electrotechnicus, het is stoom waar ik van droom  I:
Gelogd

rvesan

  • Gast
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #24 Gepost op: januari 26, 2013, 12:56:47 pm »

die is niet voorzien van een aardlekschakelaar en alleen van een autozekering, de link in mijn vorige post is een voorbeeld van wat ik bedoel

Holtkamper bouwt de versie met aardlekschakelaar tegenwoordig standaard in haar "Kyte-keukens" in.
Zie ook in de post: http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?action=dlattach;topic=6892.0;attach=5289;image
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #25 Gepost op: januari 26, 2013, 01:35:18 pm »

Bij mij weten geldt dit alleen in elektrotechnische werkplaats waarbij je ge?soleerd bent van de omgeving. En dat zie ik op de camping niet zomaar gebeuren.
Dat is volgens mij het geval als er sprake is van metingen met apparatuur die voorzien is van een zgn. 'zwevende aarde', maar helemaal zeker weten doe ik dat niet.

Bij veiligheid voor mensen is het juist precies andersom. Normaal gesproken ligt de nul van een elektrische installatie aan aarde. Daar waar je met je blote voeten in het nat kunt staan wil je juist voorkomen dat er van één van de poten (met name de fase) van het stopcontact via jouw lijf stroom naar de aarde (c.q. de geaarde nul) vloeit. Bij toepassing van een scheidingstrafo kun je zonder enig probleem elk van beide poten vastpakken zonder de kans op een schok. Zelfs als je met je andere hand de kraan zou vastpakken.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2013, 01:47:56 pm door Frankie »
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Re: Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #26 Gepost op: januari 26, 2013, 02:30:12 pm »

Bij veiligheid voor mensen is het juist precies andersom. Normaal gesproken ligt de nul van een elektrische installatie aan aarde. Daar waar je met je blote voeten in het nat kunt staan wil je juist voorkomen dat er van één van de poten (met name de fase) van het stopcontact via jouw lijf stroom naar de aarde (c.q. de geaarde nul) vloeit. Bij toepassing van een scheidingstrafo kun je zonder enig probleem elk van beide poten vastpakken zonder de kans op een schok. Zelfs als je met je andere hand de kraan zou vastpakken.

En daarom zitten de scheerstopcontacten in een wasruimte nog wel eens achter zo'n trafo.  :J
Gelogd

villeke

  • Gast
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #27 Gepost op: januari 26, 2013, 03:07:14 pm »

dus samenvattend (ik doe een poging ::)) is een aardlekschakelaar een meerwaarde, zeker wanneer onzeker is of de stroomvoorziening op de camping is voorzien van een aardlekbeveiliging??
Gelogd

peter123456

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 437
  • Merk Vouwwagen: (G) roadmaster
Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #28 Gepost op: januari 26, 2013, 05:27:43 pm »

een aardlekschakelaar geeft altijd een stuk extra veiligheid,
maar soms heb je er last van, bv met grote luchtvochtigheid en slechte apparatuur.............
(gaat "zomaar" de spanning eraf...)

                                   Peter
Gelogd
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Re: Re: Hoe zit dat nou met die CEE stekkers op de Camping?
« Reactie #29 Gepost op: januari 26, 2013, 05:45:19 pm »

Dat is volgens mij het geval als er sprake is van metingen met apparatuur die voorzien is van een zgn. 'zwevende aarde', maar helemaal zeker weten doe ik dat niet.

Bij veiligheid voor mensen is het juist precies andersom. Normaal gesproken ligt de nul van een elektrische installatie aan aarde. Daar waar je met je blote voeten in het nat kunt staan wil je juist voorkomen dat er van één van de poten (met name de fase) van het stopcontact via jouw lijf stroom naar de aarde (c.q. de geaarde nul) vloeit. Bij toepassing van een scheidingstrafo kun je zonder enig probleem elk van beide poten vastpakken zonder de kans op een schok. Zelfs als je met je andere hand de kraan zou vastpakken.

Okay, ik denk dat ik het snap. Ik zal komende week het aan mijn elektrocollega uitleggen. Dan kan hij mij zeggen of ik het goed begrepen heb.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal