door een foutje van een van de mods. is mijn topic verwijderd van de zelf bouw disselbak.
omdat ik toch wel nog wil latren zien hoe je voor bijna niks een mooie bak zelf kan maken is hier
versieIIik zal er wel een beknopte versie van maken enwat minder uitleg bij doen, misschien dat het van zelf meer word als ik daar zin en tijd voor heb.
we beginnen weer bij het begin, het idee.
het idee is ontstaan door dat we onze stokken en tenten helemaal in het puntje van de vw moesten liggen.
dit om een beetje tegen gewicht te krijgen voor onze berm keuken die achterop hangt.
met de laatste rit naar kroatiƫ vonden we de bak erg "zweven"achter de auto.
na het wegen van de dissel bleek hij rond de 18kg te liggen, veel te weinig natuurlijk!
de oplossing?
de tenten en stokken onder de bank voorin..
het nadeel?
dat de gehele bak leeg moet voor je op kan zetten, niet echt handig.
voor de oplossing vonden we dat we een disselbak moesten hebben.
lekker ruim zo dat de stokken er ook in zouden passen.
dus na wat zoeken op het net ben ik me dood geschrokken van de prijzen die gevraagd worden voor een beetje bak!
zelfs op de tweedehands markt is er niets te vinden of veel te klein.
er zat dus niets anders op dan er zelf een te gaan maken.
tenslotte heb ik een grote loods waar ik al een zelfbouw hotrod heb staan waar ik dat makkelijk kan doen.
de dek plaat die over het plaatstaal van de hotrod lag bij aflevering was erg dun en had een kant laag kunstof.
geweldig voor de disselbak.
eerst maar eens een schetsje gemaakt van wat ik wil.
op m'n werk heb ik een plaat bamboo multie-plex geregeld, dit is lichter dan marantie en rot nooit meer.
even kijken hoe de hoeken moeten komen zodat de bak in het slechtste geval geen schade van de auto kan krijgen,en andersom natuurlijk..
dus even passen, zoals je ziet raakt de plaat de bumper van de auto op deze manier.
dus afgemeten hoe ver het mooiste zou zijn en afgezaagd.
hierna ben ik verhuist naar de ander loods om de rest van de bak te gaan maken.
dus plaat staal gezaagt in de maten 150x55cm voor de achter kant en een plaat van 221,5x55cm voor de voor en zijkanten.
daarna heb ik de plaat gebogen in de 40grade hoek 300/200.
even passen...
daar na heb ik de platen op de bodem gelijmt en geschroefd.
de bak was zo ver even klaar, tijd voor een handgemaakte lichtgewicht poly kap.
eerst een mal maken van alu profieltjes op een in gevette tafel.
zo dat de kap gelijk de juiste afmetingen zal hebben wanneer uitgehard.
ik heb eerst een paar lagen verstevigd mat gebuikt zodat de kap nooit kan scheuren gevolgd door het gewone glasvezel voor stevigheid.
bij volledige uitharding bleek de kap niet sterk genoeg dus heb ik wat aluminium kokertjes bij gepolyed.
rond om heb ik wat stale kokers gepopt voor de stevigheid van de bak en vervolgens het hang en sluit werk gemonteerd.
het resultaat:
tijd om weer terug te verhuizen naar de loods waar de vw staat.
en te kijken hoe het is geworden.
hier kan ik de klep ook spuiten maar dat houden jullie nog te goed van me
tot zo ver de (verkorte) versie, zonder uit leg is het ook niks waard eigenlijk