Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: zelf bouw disselbak versie II  (gelezen 8825 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Boes

  • Gast
zelf bouw disselbak versie II
« Gepost op: april 09, 2012, 08:44:45 pm »

door een foutje van een van de mods. is mijn topic verwijderd van de zelf bouw disselbak.
omdat ik toch wel nog wil latren zien hoe je voor bijna niks een mooie bak zelf kan maken is hier versieII


ik zal er wel een beknopte versie van maken enwat minder uitleg bij doen, misschien dat het van zelf meer word als ik daar zin en tijd voor heb.


we beginnen weer bij het begin, het idee.

het idee is ontstaan door dat we onze stokken en tenten helemaal in het puntje van de vw moesten liggen.
dit om een beetje tegen gewicht te krijgen voor onze berm keuken die achterop hangt.
met de laatste rit naar kroatiƫ vonden we de bak erg "zweven"achter de auto.
na het wegen van de dissel bleek hij rond de 18kg te liggen, veel te weinig natuurlijk!

de oplossing?
de tenten en stokken onder de bank voorin..
het nadeel?
dat de gehele bak leeg moet voor je op kan zetten, niet echt handig.

voor de oplossing vonden we dat we een disselbak moesten hebben.
lekker ruim zo dat de stokken er ook in zouden passen.

dus na wat zoeken op het net ben ik me dood geschrokken van de prijzen die gevraagd worden voor een beetje bak!
zelfs op de tweedehands markt is er niets te vinden of veel te klein.

er zat dus niets anders op dan er zelf een te gaan maken.
tenslotte heb ik een grote loods waar ik al een zelfbouw hotrod heb staan waar ik dat makkelijk kan doen.
de dek plaat die over het plaatstaal van de hotrod lag bij aflevering was erg dun en had een kant laag kunstof.
geweldig voor de disselbak.


eerst maar eens een schetsje gemaakt van wat ik wil.






op m'n werk heb ik een plaat bamboo multie-plex geregeld, dit is lichter dan marantie en rot nooit meer.
even kijken hoe de hoeken moeten komen zodat de bak in het slechtste geval geen schade van de auto kan krijgen,en andersom natuurlijk..

dus even passen, zoals je ziet raakt de plaat de bumper van de auto op deze manier.




dus afgemeten hoe ver het mooiste zou zijn en afgezaagd.







hierna ben ik verhuist naar de ander loods om de rest van de bak te gaan maken.
dus plaat staal gezaagt in de maten 150x55cm voor de achter kant en een plaat van 221,5x55cm voor de voor en zijkanten.
daarna heb ik de plaat gebogen in de 40grade hoek 300/200.



even passen...









daar na heb ik de platen op de bodem gelijmt en geschroefd.







de bak was zo ver even klaar, tijd voor een handgemaakte lichtgewicht poly kap.
eerst een mal maken van alu profieltjes op een in gevette tafel.
zo dat de kap gelijk de juiste afmetingen zal hebben wanneer uitgehard.






ik heb eerst een paar lagen verstevigd mat gebuikt zodat de kap nooit kan scheuren gevolgd door het gewone glasvezel voor stevigheid.
bij volledige uitharding bleek de kap niet sterk genoeg dus heb ik wat aluminium kokertjes bij gepolyed.
rond om heb ik wat stale kokers gepopt voor de stevigheid van de bak en vervolgens het hang en sluit werk gemonteerd.

het resultaat:










tijd om weer terug te verhuizen naar de loods waar de vw staat.
en te kijken hoe het is geworden.

hier kan ik de klep ook spuiten maar dat houden jullie nog te goed van me










tot zo ver de (verkorte) versie, zonder uit leg is het ook niks waard eigenlijk ;)





Gelogd

Klavertjes

  • Global modderklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.784
  • Merk Vouwwagen: Opus Camper all-road 2022
  • Opus Camper all-road 2022
Re: zelf bouw disselbak versie II
« Reactie #1 Gepost op: april 09, 2012, 08:52:14 pm »

Met mijn oprechte excuses! Geheel niet bewust en niet terecht! Het verwijderen van een topic gaat op de IPad net anders als op de PC! En dan zie je ook niet meer wat er is verwijderd alleen uit welk hoofdboard dit kwam, vandaar dat muis op de hoogte was van mijn fout!

Bedankt voor de mooie foto's het heldere verhaal en natuurlijk het nog een keer willen delen met ons!
Gelogd
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

Boes

  • Gast
Re: zelf bouw disselbak versie II
« Reactie #2 Gepost op: april 09, 2012, 09:01:50 pm »

geen probleem hoor, maar laat het niet nog eens gebeuren want denk niet dat ik weer het zelfde verhaal ga zitten tikken.

hahaha ;)
Gelogd

Klavertjes

  • Global modderklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.784
  • Merk Vouwwagen: Opus Camper all-road 2022
  • Opus Camper all-road 2022
Re: zelf bouw disselbak versie II
« Reactie #3 Gepost op: april 09, 2012, 09:03:35 pm »

Ik zou niet durven! En nu weer On topic!
Gelogd
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

Boes

  • Gast
Re: zelf bouw disselbak versie II
« Reactie #4 Gepost op: april 09, 2012, 09:13:18 pm »

deal :#

ik was in het verhaal vergeten te vertellen wat de kosten zijn geweest van de bak.
ik had een hoop zelf liggen zoals de staalplaat en de polyester dus ik kan het niet voor rekenen wat de bak jou zou kosten.

mijn kosten waren de stale kokertjes, scharnieren wat alu profieltjes en het slotje.
alles bij elkaar heeft nog geen ?45 gekost.
dus het loond om zelf aan de bak te gaan of het iedergeval te proberen.
Gelogd

herowebe

  • Global modderklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.566
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer Expedition
  • Carpe Diem
Re: zelf bouw disselbak versie II
« Reactie #5 Gepost op: april 09, 2012, 09:51:23 pm »

deal :#

ik was in het verhaal vergeten te vertellen wat de kosten zijn geweest van de bak.
ik had een hoop zelf liggen zoals de staalplaat en de polyester dus ik kan het niet voor rekenen wat de bak jou zou kosten.

mijn kosten waren de stale kokertjes, scharnieren wat alu profieltjes en het slotje.
alles bij elkaar heeft nog geen ?45 gekost.
dus het loond om zelf aan de bak te gaan of het iedergeval te proberen.

Dan mogen wij dus niet klagen, onze disselbak van aluminium heeft ons bij het onderdelenmannetje  70 euro gekost!
Wel iets kleiner dan die van jou.
Gelogd

Boes

  • Gast
Re: zelf bouw disselbak versie II
« Reactie #6 Gepost op: april 09, 2012, 10:14:45 pm »

daar was het me ook om te doen, de ruimte bedoel ik dan.
alles wat ik op internet vond was te klein en als ze op maat gemaakt werden ging de prijs van een dergelijke bak naar de 8Ć” ?900.
heb zelfs bakken gevonden van ?1200!!

70euro is inderdaad een hele nette prijs :J
Gelogd

Michielvandaalen

  • Gast
Re: zelf bouw disselbak versie II
« Reactie #7 Gepost op: april 10, 2012, 03:44:42 pm »

Omdat mijn reacties dan ook verwijderd zijn ga ik toch nog een keer zeggen dat ik het een hele gave bak is geworden.
Ziet er stevig en solide uit.
Het enige nadeel is dat de reflectoren aan de voorzijde niet meer zichtbaar zijn. Volgens de regelgeving moet een aanhanger niet breder dan 1,60m onder andere twee reflectoren aan de voorzijde hebben.
Deze moeten wel zichtbaar zijn.

Mocht je hulp nodig hebben bij het verplaatsen van de reflectoren dan hoor ik het wel.... :)


Groeten
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: zelf bouw disselbak versie II
« Reactie #8 Gepost op: april 10, 2012, 03:56:29 pm »

Twee dingen vallen me op en dat is dat het lijkt alsof het deksel aan de scharnierkant niet oversluit (en er dus water de bak in kan lopen) en dat de bovenrand van de bak niet gefelsd is, danwel dat er een kunststof rand op gelijmd is, en er dus sprake is van een relatief scherpe rand. Zelfs als er een vijltje langsgehaald zou worden.
Gelogd

stacy

  • Gast
Re: zelf bouw disselbak versie II
« Reactie #9 Gepost op: april 10, 2012, 05:17:29 pm »

zou zoiets niet met een rubbertje  over de rand heen te verhelpen zijn (scherp en water?)
maare mooi gemaakt!!!!! enne stickertje  van de vouwwagen club er op ... mooi in het midden of zo ..
 :>
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: zelf bouw disselbak versie II
« Reactie #10 Gepost op: april 10, 2012, 11:42:01 pm »

zou zoiets niet met een rubbertje  over de rand heen te verhelpen zijn (scherp en water?)

Nee, het zijn twee verschillende zaken. Rubbertje kan voor de scherpte, maar zal niet helpen als de achterkant van het deksel niet oversluit. Ik zou dan eerder kiezen voor een bisonyl hoes met wat tourniquets op de dissel en tourniquet-ogen in de hoes.
Gelogd

dorus_jolan

  • Gast
Re: zelf bouw disselbak versie II
« Reactie #11 Gepost op: april 11, 2012, 09:20:09 am »

laat je ook nog weten hoe het vorderd met de 12 volt aansluiting in de disselbak?
Gelogd

Boes

  • Gast
Re: zelf bouw disselbak versie II
« Reactie #12 Gepost op: april 11, 2012, 09:54:50 pm »

Nee, het zijn twee verschillende zaken. Rubbertje kan voor de scherpte, maar zal niet helpen als de achterkant van het deksel niet oversluit. Ik zou dan eerder kiezen voor een bisonyl hoes met wat tourniquets op de dissel en tourniquet-ogen in de hoes.


goed op gemerkt! er komt wel inderdaad nog een rubber randje op het voorste gedeelte.
en dat de achter kant niet sluit klopt inderdaad ook.
daar moet de klep nog aan gepast op worden, mij het maken van de mal heb ik hier nooit aan gedacht.
de bedoeling was dat de klep er volledig over heen zou vallen maar met de scharnieren er onder kreeg ik hem niet meer open.
dus dit was even een nood oplossing.





;)
Omdat mijn reacties dan ook verwijderd zijn ga ik toch nog een keer zeggen dat ik het een hele gave bak is geworden.
Ziet er stevig en solide uit.
Het enige nadeel is dat de reflectoren aan de voorzijde niet meer zichtbaar zijn. Volgens de regelgeving moet een aanhanger niet breder dan 1,60m onder andere twee reflectoren aan de voorzijde hebben.
Deze moeten wel zichtbaar zijn.

Mocht je hulp nodig hebben bij het verplaatsen van de reflectoren dan hoor ik het wel.... :)


Groeten


ook dat klopt,
ik ben van plan om een 12v aan sluiting er in te maken voor de koelkast dus wil ik er eigenlijk ook gelijk verlichting oranje en witt op maken.
de orgineele reflectoren laat ik gewoon op hun plaats zitten.
zou het zonde vinden als ik krassen op me vw krijg of kleur vershillen op de plek van  waar ze zaten.

Gelogd

mvdkant

  • Gast
Re: zelf bouw disselbak versie II
« Reactie #13 Gepost op: april 11, 2012, 09:57:59 pm »

knap stukje werk WW WW de bak ziet er goed uit en is ook wel errrruuggg groot

mooie werkplaats trouwens.
Gelogd

Thalia

  • Gast
Re: zelf bouw disselbak versie II
« Reactie #14 Gepost op: april 15, 2012, 08:34:59 pm »

Zo dat is nog eens een lekker ruime disselbak. Mooi gemaakt!  :)
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal