Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Een tarp discussie  (gelezen 7219 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mieke

  • Gast
Een tarp discussie
« Gepost op: juli 12, 2011, 12:42:05 pm »

Heb ik nu eindelijk een tarp begint er thuis een echtelijke disscusie. :+
Ik heb dus een Human comfort tarp gekocht van 4 x 3.5 met 4 bijhorende superstevige stokken.
Mijn idee was dus dat dit ding ons kon beschermen tegen regen en zon ook bij iets winderig weer..
Akkoord zegt de wederhelft maar ik breek dat ding op als het begint te waaien. Want een tarp is een windvanger en voor je het weet waait het ding weg tot bij de buren
Maar ik sputter tegen want volgens mij is het idd een windvanger maar als de wind vrij spel heeft en overal in en uit kan (er zitten toch geen zijwanden in) dan zal dit zo vlug niet wegwaaien. Een luifel aan een tent vind ik anders want daar hangt nog een tent aan vast en dus ook een achterwand. Die luifel haal ik bij wind wel naar beneden.
Volgens manlief is er tussen beide gevallen weinig verschil.
en hup we waren vertrokken..... ;)

Wat denken jullie? Wanneer breek je de tarp af, wanneer wordt het gevaarlijk?
Gelogd

Van_looney

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 217
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Country
Re:Een tarp discussie
« Reactie #1 Gepost op: juli 12, 2011, 01:03:00 pm »

Zolang de wind geen "druk" op kan bouwen, lijkt me dat er weinig kan gebeuren. Als een windvlaag echter vat krijgt op een (slap) deel van de tarp, wordt het een ander verhaal kan ik me zo voorstellen..
Gelogd

Belgskes

  • Gast
Re:Een tarp discussie
« Reactie #2 Gepost op: juli 12, 2011, 04:06:47 pm »

wij gebruiken al enkele jaren een tarp en hebben het ding nog nooit (moeten) afbreken wegens te harde wind.
Wij staan ieder jaar 3 weken in Spanje aan de Costa Brava waar de Tramontana toch af en toe behoorlijk kan blazen.
Wel moet ik zeggen dat wij iedere tentstok met 2 scheerlijnen vastpinnen. (+/- loodrecht op elkaar, driehoeken vormen dus)

Ik denk dat net door de soepelheid van de tarp de wind het ding wel aan het wapperen brengt maar minder snel de lucht in zal blazen.
Het geheel heeft nl toch enige "bewegingsruimte".

Geen paniek zou ik zeggen.
En als er dan toch 1 van de scheerlijnen of stokken onderuit zou gaan kan je in extremis nog altijd snel even de boel gaan opvouwen hé.
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:Een tarp discussie
« Reactie #3 Gepost op: juli 12, 2011, 06:17:15 pm »

Wij gebruiken ook al jaren een tarp op de camping.
Het moet wel heel gek worden wil ik die daar afbreken, wat ik wel doe is één kant laten zakken als het gaat regenen, dan krijg je zeker geen waterzak.

We hebben zelfs 3 driehoekige thuis in de tuin hangen, geeft ook zo'n lekker vrij vakantiegevoel, en die hangen de hele zomer buiten, pas als het echt gaat stormen dan haal ik ze eraf.

Ze kunnen heel veel hebben omdat de wind aan alle kanten weer weg kan, maar zoals eerder vermeld goed vastzetten met lijnen.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re:Een tarp discussie
« Reactie #4 Gepost op: juli 12, 2011, 08:25:59 pm »

Een tarp kan de regen buiten houden, en de wind van af laten waaien, maar kan ook een scherm zijn die de wind vast houdt (zoals een parachutte)
Ga met je gedachte uit naar een vlieger, die vangt ook veel wind, daar in tegen een schermvliegen (Kite) ligt OP de wind en, is indien in goede positie, stabiel.

Dus stel je tarp zo af dat de wind er overheen wordt geleid, indien de wind er onder slaat, zorg dat de wind ook weg kan en niet wordt gevangen.
Hierdoor wapperd de tarp, maar zal niet worden weggeblazen.

DIt geldt natuurlijk niet voor een heuse storm, maar een stevige wind kan zo'n scherm met een juiste opstelling zeker aan.
Het is wel een kwestie van oefenen.
Gelogd

Joseppe

  • Gast
Re:Een tarp discussie
« Reactie #5 Gepost op: juli 12, 2011, 09:45:27 pm »

heb die dingen verkocht op ons werk onder verschillende merknamen en kwaliteiten Ramble(low budget maar ok) Birdland(basic maar ook erg goed) en Lowland( deze konden echt alles aan, hadden ook hele grote Basecamp tarps) een goede tarp kost wel een paar centen maar is dit geld zeker waard, de naden zijn vaak hol gesneden )( en daardoor kan je hem lekker afspannen en zal hij zeker niet bij een klein windvlaagje wegwaaien, goede stokken (ik heb een voorliefde voor het merk Mostert) zijn ook van belang hierbij het modelletje "goedkoop ouderwets windschermpje"knakken al snel. Mijn vriendin kocht ooit een ding van 3 tientjes bij de Blokker wat een tarp moest voorstellen(luisterde niet naar mij helaas) en dat was achteraf weggegooid geld want als we het zelf gemaakt hadden waren we net zo duur uitgeweest, meer dan een nylon driehoekje was het niet........... dus zo blijkt maar dat goedkoop niet altijd een goede koop is.

hierbij een plaatje van de basecamp, kost ong. 240 euro o.a. bij de zwerfkei    superding kan je met veel man onder en multifunctioneel.
Gelogd

Joseppe

  • Gast
Re:Een tarp discussie
« Reactie #6 Gepost op: juli 12, 2011, 09:52:33 pm »

net die Human comfort tarp bekeken, wat in mijn ogen gewoon een rechte lap is met een paar grommets erin en stokken en scheerlijnen. ben bang dat je die niet echt strak krijgt gespannen, dan kan je evt. nog altijd bij heftige vind er midden dwars over een touw spannen en deze op de grond verankeren zodat inderdaad de wind er niet onder slaat.

Met de tarps die wij op het werk verkochten/produceerden had je dat probleem niet omdat ze door de holle naden strak naar binnen trokken en zo heel mooi af te spannen waren. Deze gingen vaak ook mee op expedities etc. etc. weet dat wijlen een goede klant/collega van ons Ronald Naar er graag gebruik van maakte.

Gelogd

Dirk willem

  • Gast
Re:Een tarp discussie
« Reactie #7 Gepost op: juli 12, 2011, 10:56:50 pm »

Ja klopt als je een hele goede lees dure hebt dan kan die zeker wat lijden..maar eh tarp van Aldi die heel ok is voor het super weer wat wij hebben in Italie maar niet hier in Nederland..en ja daar zijn we proefondervindelijk achter gekomen..dus gewoon inlaten zakken als je weg gaat
Gelogd

Joseppe

  • Gast
Re:Een tarp discussie
« Reactie #8 Gepost op: juli 13, 2011, 12:49:17 am »

zeker maar je kunt ook gewoon doen wat mijn moeder al jaar en dag deed/doet als ze ging/gaat kamperen, oude witte lakens mee met een paar wasknijpers of touwen aan de punten bouwden we hele luifels en soms gingen ze bij extreme hitte op de buitenkant van de tent omdat wit nu eenmaal veel zonnestralen afstoot.

Meeste tarps die wij maakten of repareerden van andere merken (was een service die we voor veel outdoor/kampeerzaken deden) sneuvelde altijd op de grommets, vaak te zwak of op een niet verstevigde punt aangebracht. Daarnaast waren de stokken ook niet ideaal. De stokken van de tarp die mijn vriendin kocht heb ik meteen weggegooid, paar mooie stevige telescoopstokken voor teruggenomen, alle scheerlijnen die erbij zaten ook vervangen door gerekt nylon en meteen rotspennen erbij . Niks zo ergerlijk als ondeugdelijk materiaal als je lekker op vakantie ben
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re:Een tarp discussie
« Reactie #9 Gepost op: juli 13, 2011, 08:12:32 am »

Ach ik bekijk het maar weer als we op ons plekje in de Dordogne zitten. We zullen er wel uitkomen zeker.
Ivm met de rechthoekige lap, ik was van plan om hem als ruit op te stellen zodat je ook een punt krijgt. Zo kan ik twee kanten naar beneden afspannen. Ik heb het vermoeden dat dit beter afspant. Ivm de stevigheid van de stokken, die ziet wel goed het zijn dikke stalen stokken en ik heb er zo vier. Er zijn ook degelijke scheerlijnen bij en rotspiketten zitten altijd in onze bak.
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:Een tarp discussie
« Reactie #10 Gepost op: juli 13, 2011, 12:56:35 pm »

Ik bind 1 punt altijd wel vast aan een boom.
Er staat er meestal wel een van naast de plaats.
Meer omdat het een stok scheelt met scheerlijnen.
Mocht de boel onverhoopt wegwaaien van de stokken heeft ie in iedergeval een goed 'anker'
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2011, 09:34:24 pm door gaan »
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

CenC

  • Gast
Re:Een tarp discussie
« Reactie #11 Gepost op: juli 27, 2011, 11:13:05 pm »

Wij gebruiken ook een Human Comfort tarp en onlangs in Frankrijk opgezet. Nu kregen we in eens de wind voor onze tent en pal op de tarp. het werd net een kite, maar bleef prima staan.
We hadden 4 stokken en 2 hoeken hadden we naar de grond afgespannen om wat schaduw te creëren. Hij bleef prima staan met windkracht 4 a 5.
Zodra het dreigde te regenen lieten we 1 stok zakken. Zolang de wind maar door kan waaien, dan zal ie niet snel losraken.
Gelogd

Joseppe

  • Gast
Re:Een tarp discussie
« Reactie #12 Gepost op: juli 28, 2011, 05:05:05 am »

voor zulke dingen is die human comfort ideaal, al denk ik dat wanneer je handig bent met een naaimachine en bij een zeilmaker/schoenmaker/dhz setje je zelf ook een tarp kan maken en voorzien van grommets.wel de plekken waar ze komen verstevigen met een opgenaait lapje of het liefst een stukje leer. Paar scheerlijnen en goede stokken erbij en klaar ben je. :P
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal