Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Jamet Arizona Tempo 100 keuring  (gelezen 31639 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

raantje

  • Gast
Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Gepost op: juni 18, 2010, 10:29:13 am »

Hallo,

Vorig jaar werd ik in Duitsland bekeurd omdat in 100km per uur reed. De vouwwagen was niet door de TUV gekeurd en voorzien van een Tempo 100 sticker.

Nu wil ik de Jamet Arizona (2008) laten keuren door de TUV; http://www.tuev-nord.nl/Keuringen/Tempo100.htm

Nu weet ik echter niet of mijn vouwwagen aan onderstaande punten voldoet of dat hij aangepast moet worden.
Heeft iemand hier ervaring mee?

----------------------------------------------------------------------------------
De caravan / aanhangwagen moet voorzien zijn van:

-een oploop rem
-hydraulische schokdempers
-banden voorzien van de juiste Loadindex
-banden voorzien van de juiste snelheids codering
-eventueel anti slingerkoppeling (voorzien van E-keurmerk
-------------------------------------------------------------------------------------

Groeten,
Raantje
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.270
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re:Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #1 Gepost op: juni 18, 2010, 10:45:14 am »

Hij zal denk ik geen hydraulische schokdempers hebben denk ik.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #2 Gepost op: juni 18, 2010, 12:44:03 pm »

Nog een kleinigheidje: je aanhanger mag maar voor 75% beladen zijn. De franse knutselaars laten slechts 650 kg toe. Dan houd je weinig laadvermogen over. Volgens mij is een fractie rustiger rijden een stuk voordeliger...

Gelet op mijn ervaringen met de deutsche polizei is mijn vermoeden dat je geen 100 km/u reed, maar wellicht een stukje harder. Als je in Duitsland 90 echte km/u rijdt, lijkt het me sterk dat je boetes zult krijgen.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Jessica

  • Gast
Re:Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #3 Gepost op: juni 18, 2010, 04:14:19 pm »

Wij hebben ook gekeken naar een tempo 100 keuring, de regels zijn onlangs versoepelt, maar onze Jamet Louisiana AS (2006) komt ook niet in aanmerking. Het enige struikelblok zijn idd de hydraulische schokdempers die er niet op zitten. Ik meen dat ik ergens eens heb gelezen dat je die er wel op kunt laten maken, maar dat is behoorlijk kostbaar.
Of hij maar voor 75% beladen mag zijn weet ik niet, dat lees ik ook niet zo terug op de site van de TUV? Of ik ben een beetje kippig, kan ook natuurlijk.  ;)
Maar buiten dat is er dus niet veel mogelijkheid voor een tempo 100 keuring.
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #4 Gepost op: juni 18, 2010, 04:24:28 pm »

ik zie het nut er ook niet van in, 90 of 100 wat maakt het uit.

kost een hoop geld en scheeld een beetje tot niks.

je hebt er in andere landen al niks aan.
Gelogd

raantje

  • Gast
Re:Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #5 Gepost op: juni 18, 2010, 06:20:44 pm »

Dank voor jullie reacties. Het heeft dus geen zin om de vouwwagen te laten keuren. 

Het nut van de keuring is het ontlopen van boetes op de Duitse autobaan wanneer je sneller al 80 km/pu rijdt. Het keurmerk kost ?97 en is goedkoper dan een bekeuring. Dat iemand tot nu toe niet bekeurd is betekend gewoon dat diegene tot nu toe geluk heeft gehad.

Mijn ervaring is dat je met de jamet arizona gerust 100 km/per uur kunt rijden.

Groet,

Raantje
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #6 Gepost op: juni 18, 2010, 06:28:10 pm »

Het is een keuze die iedereen zelf moet maken, maar voor mij zou het een totale verspilling van geld zijn.
Hoeveel tijd win je als je ipv 80 nu 100 mag rijden.
Als ik zie dat wij vandaag van Travemünde naar huis zijn gereden, een afstand van 430km.
Hier hebben we 7:30 uur over gedaan, 5:30 hebben we gereden en dus ongeveer 2 uur zijn pauzes geweest.
De gemiddelde rij snelheid (exclusief de pauzes) is 77 km/h geweest.
Als je op vakantie gaat en het rustig aan doet haal je echt geen tijdswinst uit die 100 km/h sticker of je moet heel Duitsland in één keer zonder pauzes van noord naar zuid willen rijden.
Gelogd

post.hiddink@live.nl

  • Gast
Re:Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #7 Gepost op: november 13, 2011, 08:51:39 am »

Heb zelf onze Arizona uit 2004 dit jaar aangepast en laten keuren. Alternatief is een nieuwe kopen waar het af fabriek op zit, maar dit was iets goedkoper.

Mijn ervaring is dat de vouwwagen nu als een blok achter de auto hangt en na een hobbel meteen netjes volgt. Bij uitwijken verwacht ik ook grote verbetering maar heb ik gelukkig zonder en met dempers nog niet hoeven testen.

Het kan dus wel. Je moet wel wat lassen
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2012, 03:04:01 pm door Arizona2004 »
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #8 Gepost op: november 13, 2011, 08:58:00 am »

Volgens mij moet je auto ook nog ABS hebben. Zo uit mijn herinnering. Hb het vorig jaar ook bekeken, maar te kostbaar. We rijden gewoon met zo'n 100 door Duitsland en kennelijk geluk gehad tot nu toe.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.270
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re:Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #9 Gepost op: november 13, 2011, 10:12:05 am »

Citaat van:  link=topic=5232.msg92351#msg92351 date=1321170699
Heb zelf onze Arizona uit 2004 dit jaar aangepast en laten keuren. Alternatief is een nieuwe kopen waar het af fabriek op zit, maar dit was iets goedkoper.

Mijn ervaring is dat de vouwwagen nu als een blok achter de auto hang en na een hobbel meteen netjes volgt. Bij uitwijken verwacht ik ook grote verbetering maar heb ik gelukkig zonder en met dempers nog niet hoeven testen.

Het kan dus wel. Je moet wel wat lassen
Kijk dit vind ik nog eens knap.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2012, 06:12:19 pm door Alex »
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

post.hiddink@live.nl

  • Gast
Re:Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #10 Gepost op: november 13, 2011, 09:23:36 pm »

Om legaal in Duitsland 100 te mogen rijden moet de auto inderdaad ABS hebben. Dit is overigens je eigen verantwoordelijkheid. Bij de keuring wordt alleen naar de aanhanger gekeken. Zie evt webite Dekra voor alle eisen. Keuring is overigens vooral papierwerk. Verwacht niet dat er iemand heel uitgebreid naar gaat kijken.

Naast nieuwe banden die ik toch nodig had waren de kosten
~ 90 euro voor onderdelen + uurtje werk
 109 euro voor keuring bij Dekra.

Keuring was dus uiteindelijk duurder dan de aanpassing. De keuring maakt het legaal, maar de extra stabiliteit komt door de aanpassing. Je zou dus ook kunnen overwegen om het zonder keuring te doen. (maar waarschijnlijk kom je dan net als ik tot de conclusie dat als je wagen Tempo 100 geschikt is, je het ook legaal wil maken)
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2012, 10:31:29 am door Arizona2004 »
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #11 Gepost op: november 14, 2011, 06:07:53 am »

@ Hiddink. Heb je ook foto's of tekeningen hoe je de aanpasing hebt gedaan? Misschien nuttig voor de doe het zelvers onder ons.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

hightower

  • Gast
Re:Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #12 Gepost op: november 14, 2011, 01:30:39 pm »

Het heet toch ook vakantie.
Het is wel lekker als je even een slome in kan halen met wat meer KM.

Groetjes een Denemarken rijder.


Gelogd

leeuw

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 550
  • Kyte S
Re:Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #13 Gepost op: november 14, 2011, 07:00:03 pm »

@post.hiddink

 109 euro voor keuring bij Dekra.

Ben je bij hun langsgeweest of zijn zij bij jou gekomen en hoe vond je de service.

Gr
Jorg
Gelogd

post.hiddink@live.nl

  • Gast
Re:Jamet Arizona Tempo 100 keuring
« Reactie #14 Gepost op: november 14, 2011, 08:54:46 pm »

Op bijgevoegde foto's zijn de onderdelen en hoe het gemonteerd is te zien.

Komt er simpelweg op neer dat je de bevestigingen zo moet maken dat opgekrikt de demper ongeveer 28 cm is. Aan chassis moet je hiervoor 2x2 gaten boren, aan de as moet je lassen. Denk dat dit voor veel vouwwagens van andere merken op zelfde manier kan.

Onderdelen heb ik bij https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de gekocht. Incl verzendkosten is het 77.04 euro. Verder heb je nog 4 M12 bouten+moeren nodig voor bevestiging aan het chassis.
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2012, 10:31:40 am door Arizona2004 »
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal