Ik weet het onderweg is ook vakantie (zeggen de meeste onder ons :W), maar ik ben niet zo'n stopper en ook geen bijrijder (is mijn vrouw wel blij mee want die rijdt sowieso niet in 'mijn' auto (vind ze te groot

) en dus zeker niet met de vouwwagen erachter.
Maar: ik rijd nooit s'nachts, dat heb ik 1 keer gedaan en dat is me heel slecht bevallen.
De heenreis (laatste 2 jaar naar Spanje, ca. 1400km) rijden we in 2 keer (1200km - 200km), stoppen doe ik alleen om te tanken (1 keer op 1400km) en als het echt nodig is voor een sanitaire stop van de passagiers (waar ik op dat moment zelf ook gebruik van maak).
De terugreis hetzelfde senario, echter dan in 1 ruk door (dit jaar 's morgens om 8:00uur vertrokken, 's avonds 21:30 thuis, zonder te hard gereden te hebben (max. 10km/h)
Ik rijd behoorlijk ontspannen en laat me niet gek maken. Ook nemen we routes (bv via Millau) waar je bijna zeker geen files tegenkomt. We hebben daar in al die jaren met zeer uiteenlopende bestemmingen nog NOOIT een probleem mee gehad, terwijl we ALTIJD met de bouwvak op vakantie (moeten) gaan; blijkbaar kwestie van goed plannen

(zondag of maandag rijden bv, overigens sit jaar zelfs op 'zwarte' zaterdag en dan nog een file (alleen even bij Orleans maar de ingebouwde navigatie loste dat mooi voor ons op door ons even van de snelweg te sturen.
NB: 1400km is wel de grens. Ik ben een paar jaar geleden een keer vanuit Rome gekomen (ca. 1650km) en toen was het laatste stuk eigenlijk niet meer te doen, maar het was inmiddels te laat om nog een hotel te zoeken. Dat zal me niet meer gebeuren.