Wij nemen ze altijd mee. Er zijn zelfs jaren geweest dat we 3 fietsen bij hadden voor 2 personen. Dat ging zo: in de voormiddag gingen we samen fietsen met city-bikes of hoe noem je zoiets? Vermits mijn echtgenoot naar zijn werk bijna dagelijks fietst is hij beter getraind dan ik en dan fietsten we samen aan een normaal tempo. In de namiddag ging hij dan met zijn koersfiets alleen een toer maken aan een hoger tempo dat ik niet kan volgen.
Ondertussen heeft hij me zover gekregen dat ik ook een koersfiets heb gekocht. Wel nog met een stoeltje achteraan zodat er een fietstas aan kan voor wat boodschappen. Nu ben ik verplicht om zo een fietsbroek aan te trekken op die smalle zadel. Met de nodige tegenzin, want ik heb als vrouw toch nog wel gevoel voor "schoonheid". Maar rijden dat die fiets doet, makkelijk 5 per uur sneller met dezelfde inspanning. Het is dan ook een Eddy Merckx fiets.

Alleen moet ik nu weer aan het fitnessen om de eerste vakantie in het voorjaar weer mee te kunnen. Ik heb een zittend beroep en ga met de trein werken. Maar als het dan lukt is dat een zalig gevoel.
Akkoord, er zijn plaatsen in het zuiden waar fietsen je leven wagen is. En dan laten we het wel of we verkassen. Maar steden bezoeken doen we zoveel mogelijk per fiets. Zo waren we al in Sevilla en Granada, maar ook Narbonne, Beziers kwamen aan de beurt.
Wij bekijken het zo: we doen wat aan overdaad aan eten en drinken op vakantie en dat werken we er dan zo weer af. Moeten we achteraf niet op dieet.