heb me speciaal aangemeld op dit forum om bandendruk - indiane-verhalen uit de wereld te helpen.
Zelf heb ik geen vouwwagen, maar nu een caravan, maar zag de vragen daarover ook op dit forum.
www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8397755Daar staat een artikel van mij met de nodige doorlinken, over het zelf berekenen van de bandendruk met behulp van de formule die de bandenfabrikanten zelf ook gebruiken.
Als je dat doorgespit hebt, weet je welke gegevens belangrijk zijn voor het bepalen van de bandendruk.
Ook linken naar diverse Excell-sheets die het rekenwerk voor je doen.
Gegevens die je nodig hebt is het gewicht dat op de band drukt, en de maximum druk en laadvermogen ( load index of in Kg of LBS) die vaak op de zijwang van de band staan.
Let wel op bij de meeste vouwwagens wordt dus de druk verdeeld over 2 wielen.
Zelf heb ik door reacties de conclusie getrokken dat als het gewicht wat op de band drukt, 80% tot 100% is van het gewicht waarop de druk berekent is , dat dan de band geen schade aan gedaan wordt en de wagen niet gaat stuiteren. Voor de auto is de ondergrens 85% voor het comfort van de passagiers.
Dus je moet altijd rekenen met meer gewicht dan dat er werkelijk op komt voor veiligheid, zekerheid, en minder rolweerstand.
Speel er maar eens mee en laat me weten of je op de waarden komt die je nu gebruikt.
En kom je er niet uit, geef dan de gegevens hier en dan geef ik je een uitgebreid advies.
Nodig is van de band de maximum druk in Bar,PSI of KPA, maakt niet uit.
En ook het maximum draagvermogen van de band, in KG , LBS, of de Load index.
Die Load index staat vaak zoals in dit voorbeeld dikgedrukt. 135/60R10
85N
Deze beide gegevens staan vaak op de bandwang.
Op de vouwwagen moet je zoeken naar een metalen plaatje of in de papieren, naar het maximum toelaatbaar gewicht. Als je vermoedt dat je overbeladen bent dan zou je de wagen eens beladen kunnen wegen per wiel en het hoogste gewicht 10% bij optellen, en dat gebruiken voor het berekenen.
Die 10 % is voor minder rolweerstand, variatie in gewicht tijdens de vakantie, en drukverlies in de loop der tijd. Hiermee wil ik overbelading niet legaliseren, maar indien aanwezig moet je dan geen klapbanden krijgen door gebruik van te lage druk.