Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Bandenspanning of Bandendruk zelf uitrekenen  (gelezen 7671 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jadatis

  • Gast
Bandenspanning of Bandendruk zelf uitrekenen
« Gepost op: juni 22, 2009, 02:32:06 pm »

heb me speciaal aangemeld op dit forum om bandendruk - indiane-verhalen uit de wereld te helpen.
Zelf heb ik geen vouwwagen, maar nu een caravan, maar zag de vragen daarover ook op dit forum.

www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8397755

Daar staat een artikel van mij met de nodige doorlinken, over het zelf berekenen van de bandendruk met behulp van de formule die de bandenfabrikanten zelf ook gebruiken.
Als je dat doorgespit hebt, weet je welke gegevens belangrijk zijn voor het bepalen van de bandendruk.
Ook linken naar diverse Excell-sheets die het rekenwerk voor je doen.

Gegevens die je nodig hebt is het gewicht dat op de band drukt, en de maximum druk en laadvermogen ( load index of in Kg of LBS) die vaak op de zijwang van de band staan.
Let wel op bij de meeste  vouwwagens wordt dus de druk verdeeld over 2 wielen.
Zelf heb ik door reacties de conclusie getrokken dat als het gewicht wat op de band drukt, 80% tot 100% is van het gewicht waarop de druk berekent is , dat dan de band geen schade aan gedaan wordt en de wagen niet gaat stuiteren. Voor de auto is de ondergrens 85% voor het comfort van de passagiers.
Dus je moet altijd rekenen met meer gewicht dan dat er werkelijk op komt voor veiligheid, zekerheid, en minder rolweerstand.

Speel er maar eens mee en laat me weten of je op de waarden komt die je nu gebruikt.
En kom je er niet uit, geef dan de gegevens hier en dan geef ik je een uitgebreid advies.

Nodig is van de band de maximum druk in Bar,PSI of KPA, maakt niet uit.
En ook het maximum draagvermogen van de band, in KG , LBS, of de Load index.
Die Load index staat vaak zoals in dit voorbeeld dikgedrukt.  135/60R10 85N
Deze beide gegevens staan vaak op de bandwang.
Op de vouwwagen moet je zoeken naar een metalen plaatje of in de papieren, naar het maximum toelaatbaar gewicht. Als je vermoedt dat je overbeladen bent dan zou je de wagen eens beladen kunnen wegen per wiel en het hoogste gewicht 10% bij optellen, en dat gebruiken voor het berekenen.
Die 10 % is voor minder rolweerstand, variatie in gewicht tijdens de vakantie, en drukverlies in de loop der tijd. Hiermee wil ik overbelading niet legaliseren, maar indien aanwezig moet je dan geen klapbanden krijgen door gebruik van te lage druk.
Gelogd

jadatis

  • Gast
Re:Bandenspanning of Bandendruk zelf uitrekenen
« Reactie #1 Gepost op: juni 30, 2010, 10:48:32 pm »

In het jaar dat verstreken is sinds ik dit topic geopend heb , ben ik wijzer geworden over het berekenen van bandendruk en de gegevens die daarvoor gebruikt worden.
Ook heb ik spreadsheet gemaakt speciaal voor caravans/aanhangers.
http://cid-a526e0eee092e6dc.office.live.com/browse.aspx/.Public/Bandendruk%20voor%20aanhangers
in deze map op mijn skydrive van hotmail staan de nieuwste versies.
altijd de nieuwste pakken
En heb je zelf andere mening over de grensen die ik gesteld heb voor bijtelling ( 10% ) en of stuitergrens ( 80%) dan kun je dat onderaan veranderen. Deze grenzen heb ik aan de hand van reacties over stuiteren en mogelijke over en scheefbelading zo afgewogen, dus de adviesdruk laat een zekere over en scheefbelading toe zonder schade aan de banden te geven.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal