Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Krijsen op de achterbank Tips voor lange autoritten  (gelezen 31442 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fish

  • Gast
Krijsen op de achterbank Tips voor lange autoritten
« Gepost op: november 26, 2006, 02:12:13 pm »

De kinderen niet aan hun lot overlaten in de wagen, maar bij de reis betrekken. Probeer met iedereen in de auto te zingen en spelletjes te doen die te maken hebben met de reis. Zoals "ik ga op reis en wat neem ik mee". Net zolang totdat de kinderen moe worden.


Voor kinderen van alle leeftijden een groot succes: iedere 100 kilometer een cadeautje kunnen uitpakken om mee te spelen. Als het samenhangende dingen zijn wordt het na het tweede cadeautje al spannend om te raden wat het volgende kan zijn! Voor oudere kinderen is het daarnaast printen van een routekaart, met daarop aangegeven de 100 kilometerpunten, motiverend. Ze kunnen bijhouden hoe lang het nog duurt (of hoe snel al) het volgende cadeautje komt.


Voer een poppenkast-stuk op vanachter de voorstoel voor het publiek op de achterbank. Een beer of pop van de kinderen kan met een beetje fantasie prima dienst doen in weergaloos poppenspel: "Pop gaat op vakantie en beer ook." Wanneer je niet lenig bent, kun je ook gewoon bij de kinderen op de achterbank je stuk opvoeren. Tip: speel door tot ze in slaap vallen.


Vaak stoppen en een bal mee zodat de koters even kunnen rennen.

Voor de iets oudere kinderen: Draai een routebeschrijving uit op uw computer (of vraag er een op via de ANWB) en maak hier voor ieder kind een copie van. Ze vinden het hardstikke leuk om zelf te kijken waar ze zijn en welke richting we uitgaan, en zelfs het aantal kilometers weten ze dan precies.


Hang aan de stoelen voor de achterbank een zak met allerlei 'spannende' vakken. Deze is eenvoudig te maken van oude handdoeken of lakens. Om het uur, aan te geven met een alarmpje, mogen de kinderen een vakje openen. Hierin zitten bijvoorbeeld kleine presentjes, lekkere hapjes of opdrachten met beloning, waarmee ze ongeveer een uur zoet zijn. Succes verzekerd!


Maak twee of meer verschillende bingokaarten met daarop dieren en dingen die je onderweg tegenkomt. De kinderen kunnen de plaatjes aankruisen als ze een van de onderwerpen zien. Wie het eerst AUTOBINGO roept heeft gewonnen.

 laat de kinderen verschillende objecten tellen die je op of langs de weg tegenkomt. Als je gezien de tijdsgeest per object een bepaalde (geldelijke) vergoeding geeft, kan dit best lang werken. Om de competitie tussen de kinderen zo klein mogelijk te houden, is het raadzaam om voor aparte objecten per kind te kiezen en proberen in te schatten dat ze even zo vaak, of eigenlijk even zo weinig voorkomen.

Probeer in de weken vóór de vakantie een paar leuke kleine cadeautjes te kopen (hoeft niet duur te zijn) voor uw kindje. Las steeds na een X-aantal kilometers een kleine gezellige pauze in, maak het extra spannend door dan een cadeautje te geven. Het maakt de reis voor uw kleine heel spannend en voor u ontspannend. En onthou vooral één ding, het is vakantie dat wil je toch gezellig houden voor een ieder die in de auto zit

Regelmatig stoppen (dan ook leuke dingen doen zoals een kleine wandeling, spelletjes, picknicken), zorgen voor frisse lucht (voor jou is de warmte al vervelend, laat staan voor kinderen), water in de auto (goed voor de dorst en de bekleding) en tenslotte leuke muziek waar je met z'n allen op mee kunt zingen. Als er toch onenigheid mocht komen, kun je altijd nog bepakking tussen de kinderen zetten.

Voorbeelden van raadsel-spelletjes:
- Een dier noemen wat begint met de laatste letter van het vorige dier, dus tijger-reiger-ree-eland etc
- Tellen hoeveel vogelsoorten je onderweg ziet.
- Tellen hoeveel automerken verschillende je ziet.
- Wie het eerst een woord leest dat begint met een a
- Wie het eerst een woord ziet dat begint met een b. Voor beginnende lezers een openbaring !
- Pas op voor het 'rode monster', kinderen duiken weg en tellen tot tien als er een rode auto voorbij komt, heel leuk, waarom weet ik niet, maar het is lachen gieren brullen !
- Drie maal drie is negen, met leuke liedjes van hun eigen school en oude liedjes die zij weer niet kennen.

Voorzie één of meer leuke boekjes met een boormachine van een gat in de linkerbovenhoek (ja, ja, boren in een boek!). Met een kleurrijk touwtje kunnen de boeken bevestigd worden aan de handgreep die meestal boven de achterportieren zitten. Zo heeft kindlief altijd een boekje bij de hand, zonder dat dat door de auto slingert. Met een beetje geluk kun je het boekje opbergen door het tussen de handgreep te klemmen.


Plaatsnamen van de ANWB-borden laten noteren; iedereen krijgt een paar beginletters. Wie heeft aan het eind van de rit de meeste plaatsnamen verzameld? (Van tevoren over nadenken en de letters eerlijk verdelen; Jan de b, de d en de k, Mirjam de m, de n en de t, bijvoorbeeld.)


Leuke kreten bedenken bij de nummerborden (deze fungeren dus als afkortingen van de woorden) van de auto's die voor je rijden. De beste noteren.


Een passagier neemt een bekend persoon in gedachten, de anderen mogen op de beurt raden wie het is. Er mag alleen worden geantwoord met ja of nee. De beroemdheid moet binnen 21 vragen geraden worden.


Om de beurt een zoekopdracht geven. Wie ziet het eerst een... wegenwacht - een restaurant - een molen - een gele auto - een paard - een motor - een taxi - een zwembad - mac-donalds - etcetera... Wie het gezochte voorwerp gevonden heeft, geeft de volgende zoekopdracht



Weten jullie er nog meer? Vul ze gerust aan.
Gelogd

fish

  • Gast
Re: Krijsen op de achterbank Tips voor lange autoritten
« Reactie #1 Gepost op: november 26, 2006, 03:10:44 pm »

Tips voor op de camping


In veel landen zijn fietsstoeltjes niet te huur als je een fiets huurt. Neem ze dus zelf mee als je ze nodig hebt.


Zorg dat de kinderen een identificatieplaatje bij zich hebben en dat ze weten wat ze moeten doen als ze hun ouders kwijt zijn


Zorg voor bescherming tegen muggen door een klamboe of een stuk vitrage mee te nemen


Controleer elke avond voor het slapen gaan de lijfjes van de kinderen op de aanwezigheid van teken. Een teek verwijder je het gemakkelijkst met een tekentang. Koop er eentje voor vertrek bij de apotheek. Pak de teek met de tang dicht tegen de huid vast en trek hem er recht uit. Niet draaien en niet verdoven met alcohol


Neem voldoende bescherming mee tegen de zon (zonnebrand, petjes, kinderzonnebrilletjes en een parasol) Houd baby?s altijd in de schaduw!


Zorg voor goede zonwering. Er is ook blinderingsfolie te koop dat uitstekend de zon buiten houdt.


Voorkom dat kinderen overgeven in de auto door bochtige bergweggetjes te vermijden, frisse lucht in de auto te laten en een pilletje tegen wagenziekte (primatour) te geven.


Zorg ervoor dat kleine kinderen in een goedgekeurd autostoeltje zitten. Houd wel rekening met de maximale duur dat kleintjes in een autostoeltje mogen zitten. Met een maand kunnen baby's er maximaal een halfuur aansluitend in liggen. Met vijf maanden is dat twee ? drie uur.


Gelogd

fish

  • Gast
Re:Krijsen op de achterbank Tips voor lange autoritten
« Reactie #2 Gepost op: juni 01, 2009, 10:28:49 am »

Even omhoog ivm de naderende vakantie.
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.356
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re:Krijsen op de achterbank Tips voor lange autoritten
« Reactie #3 Gepost op: juni 01, 2009, 10:31:15 am »

Bij ons werkt de nintendo erg goed.
Even vol zetten met spelletjes muziek en een film.
Naar het klapweekend toe rijden word de vuurdoop want dan weten we of het ook op hele lange ritten helpt.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

muis

  • Gast
Re:Krijsen op de achterbank Tips voor lange autoritten
« Reactie #4 Gepost op: juni 01, 2009, 07:28:16 pm »

Hé Nel,

Die auto Bingo vind ik een super idee, gaan we zaterdag uitproberen. :#
Gelogd

muis

  • Gast
Re:Krijsen op de achterbank Tips voor lange autoritten
« Reactie #5 Gepost op: juni 09, 2009, 10:40:29 pm »

We hebben de bingo uitgeprobeerd en het was echt een succes, bedankt voor de tip Nel  :W :W :W. Roan heef tgeen last gehad van wagenziekte (jippie) en ik moet (van de jongens) de volgende keer een uitgebreidere versie maken. Ik had nu plaatjes van een koe, schaap, vrachtwagen enz enz. Volgende keer doen we ook cijfers en letters, kunnen ze zoeken op nummerborden en verder alles langs en boven de weg.
Gelogd

muis

  • Gast
Re:Krijsen op de achterbank Tips voor lange autoritten
« Reactie #6 Gepost op: juli 01, 2009, 01:39:49 pm »

Reisbingo is op dit moment te koop bij kruidvat voor ?3.99. inhoud 20 x 4 verschillende kaarten en 4 potloodjes.
Gelogd

Sadkingbilly

  • Gast
Re:Krijsen op de achterbank Tips voor lange autoritten
« Reactie #7 Gepost op: september 14, 2010, 11:42:11 am »

Reisbingo is op dit moment te koop bij kruidvat voor ?3.99. inhoud 20 x 4 verschillende kaarten en 4 potloodjes.

Hier heb je een gratis versie, ooit eens gedownload van het web. kaartjes voor Nederland, België en Frankrijk. Door elkaar dieren, auto's. borden etc.

www.sadkingbilly.com/internet/bingokaarten.rar
Gelogd

gazzpacho

  • Gast
Re:Krijsen op de achterbank Tips voor lange autoritten
« Reactie #8 Gepost op: september 14, 2010, 02:21:37 pm »

'Vakantieklets' is ook een geweldig boekje voor onderweg / op plaats van bestemming:

http://www.gezinnig.nl/default.asp?page=product_vakantieklets!&wg=5&pid=64&id=172
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Krijsen op de achterbank Tips voor lange autoritten
« Reactie #9 Gepost op: september 15, 2010, 08:07:09 am »

Oud topic, maar wel zeer nuttig. Ik wil nog graag de DVD speler toevoegen. Die gebruiken wij op ons vakantieadres ook om zelf 's avonds films te bekijken. Die we trouwens altijd vantevoren goedkoop kopen. Action of Blokker hebben ze vaak wel eens in een actie voor 1 Euro per stuk. De ANWB heeft ook routekaarten voor kinderen. In ieder geval van Duitsland. Kunnen ze zelf een beetje de route meekijken. Kadootjes doen wij ook altijd voor onze dochter. De Action is daar heel erg goedkoop in. Allerlei knutseldingetjes of kleurspullen. Is ze echt uren zoet mee.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

michieldh

  • Gast
Re:Krijsen op de achterbank Tips voor lange autoritten
« Reactie #10 Gepost op: september 15, 2010, 08:34:23 am »

Wij hangen ook altijd van die draagbare dvd spelers aan de hoofdsteunen, zorg er dan wel voor dat er ook films beschikbaar zijn die ze nog niet hebben gezien anders is er voor die gastjes nog niet veel aan.
Ook de nintendo ds / dsi is een goede optie. wij zorgen dan wel altijd dat er een nieuw spel is dat ze met meerdere kunnen spelen.
Daar zijn ze vaak ook wel even mee bezig.
Verder een snoepje, koekje en drankje en we hebben nooit problemen.
Die bingo had ik nooit van gehoord maar is een leuke aanvulling, ga ik zeker kopen!!! thnx
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Krijsen op de achterbank Tips voor lange autoritten
« Reactie #11 Gepost op: september 15, 2010, 01:33:49 pm »

Wij hangen ook altijd van die draagbare dvd spelers aan de hoofdsteunen, zorg er dan wel voor dat er ook films beschikbaar zijn die ze nog niet hebben gezien anders is er voor die gastjes nog niet veel aan.
Ook de nintendo ds / dsi is een goede optie. wij zorgen dan wel altijd dat er een nieuw spel is dat ze met meerdere kunnen spelen.
Daar zijn ze vaak ook wel even mee bezig.
Verder een snoepje, koekje en drankje en we hebben nooit problemen.
Die bingo had ik nooit van gehoord maar is een leuke aanvulling, ga ik zeker kopen!!! thnx
Met een R4 set voor de DS is het ook simpel om spelletjes met anderen te ruilen/wisselen. Onze dochter heeft iets van 8 Gb aan spelletjes op deze manier. Daarvan heeft ze een kwart slechts van gebruikt. dus altijd een nieuw spel voorradig. Voor 3 tientjes heb je zo'n kaart. FF shoppen op internet.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

famprima

  • Gast
Re:Krijsen op de achterbank Tips voor lange autoritten
« Reactie #12 Gepost op: september 15, 2010, 07:44:40 pm »

"Vaak stoppen en een bal mee zodat de koters even kunnen rennen"

Mijn geest werkt raar want ik lees dus "kotsers"...
Zeker mijn eigen jeugd-reistrauma's  :H :H :H
Gelogd

jsteijn

  • Gast
Re:Krijsen op de achterbank Tips voor lange autoritten
« Reactie #13 Gepost op: september 16, 2010, 02:08:11 pm »

HIHI, dat doet mijn zoon ook in de auto.
Als oplossing hebben wij bij de ANWB zakjes gevonden die gevuld zijn met absorberende korrels.
Zo wordt alles keurig in het zakje gedaan en blijft mn auto schoon (hij kan ondertussen na veel jaren " gericht kotsen" )
Niet goedkoop, maar wel de moeite waard!

Bij ons zitten de kinderen ook niet naast elkaar op de achterbank (8 en 2 jaar oud)
Ik hou ervan om ze " binnen handbereik" te hebben en de oudste zit voorin op zn stoelverhoger met rugleuning en ik zit achterin naast de kleinste.
Voordeel: ik kan ze allebei helpen als er wat is (ik ben niet zo flex dat ik steeds kan/ga draaien in mn stoel) EN ze maken geen ruzie samen. De oudste vind het machtig mooi om voorin met papa mee te doen en op te letten en ik vermaak mn jongste indien nodig met eindeloze liedjes en spelletjes (kiekeboe)
Werkt bij ons al 2 jaar en veeeel ritten van 2a3 uur naar opa en oma!

Laatste ding van afgelopen zomer (jaja, hij is weer voorbij...  ;( ) we hebben inderdaad met folie de ramen dionker gemaakt. Scheelt veel warmte in de auto en lekker tegen direct zonlicht op de achtebank. Zo hoef je niet met katoenen luiers aan de slag om ze tussen je raam te klemmen ofzo!
« Laatst bewerkt op: september 16, 2010, 02:17:01 pm door jsteijn »
Gelogd

eriktiel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 201
  • Merk Vouwwagen: jamet
  • Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vw
Re:Krijsen op de achterbank Tips voor lange autoritten
« Reactie #14 Gepost op: februari 27, 2011, 12:43:47 pm »

Wij rijden al jaren met de dvd speler (dubbel scherm) achterin. De jongens 3 en 6 kijken gelukkig naar dezelfde films en een beetje dvd duurt 1,5 uur dus 3 dvd's en wij zitten al in frankrijk. We zetten hem trouwens pas bij het laatste tankstation in Nederland (A2 bij Eijsden) aan. Eerst volgende stop is Arlon net voor Luxemburg. Hebben ze een groot grasveld om even de energie eruit te laten rennen en voetballen. Al enkele jaren gaat het perfect zo! Ook ik heb de achterramen van de deuren met zonnefolie geblindeerd. De jongens kunnen wel naar buiten kijken maar de zon schijnt niet naar binnen, is ook beter voor de dvd schermen. Na de vakantie trek ik de folie er weer vanaf. Beter dan die schermen met die zuignappen die er steeds vanaf vallen of waar net de zon langs op schijnt.
Gelogd
Jamet Louisiana. Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vouwwagen!
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal