Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Serviceluik  (gelezen 7696 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Serviceluik
« Gepost op: oktober 19, 2012, 03:30:42 pm »

Naar aanleiding van dit topic hier de uitvoering ervan.

Aangezien er niet echt veel hoogte over was (+/- 5mm) kwam het nogal precies wat betreft het uitmeten. Normaal moet de sjabloon aan de binnenkant geplakt worden en dan 2 gaten boren.
Dit ging dus niet, maar met een beetje meten is het van buitenaf ook prima te doen.

Het hoekprofiel onder is net zo hoog als de bodemplaat en de sierstrip zit precies op dezelfde hoogte als de bankjes (schroefgaten voor de bankjes zitten hier achter verstopt).
Voor het buitenste frame zitten de schroeven van de bovenrand precies in de betonplex strook waar de bedla overheen rolt en die van de onderrand zitten in de bodemplaat geschroefd.
Voor de zijkant had ik nog 2 latjes over die daar mooi achter pasten.

Voor het deurtje moest de dikte van de wand nog even naar 24 mm gebracht worden. De wand van de Flyer is 10mm en ik had nog een strookje multiplex van 15mm liggen, dus dat kwam mooi uit, hoewel het deurtje er erg zwaar van wordt... Volgende keer misschien tempex ofzo gebruiken.

Verder is het handig om niet alleen de zaagsnede af te plakken, maar alles waar je met de decoupeerzaagvoet overheen komt, het is nogal lastig weer schoon te maken achteraf.  I:
Totale kosten rond de 75 euro, 60 voor het luikje en rond de 15 voor de kit, afplaktape en de extra schroeven (er zaten 10 te weinig in de verpakking  :()
Oja, het betreft een Crusader EDU 575 serviceluik en ik heb Bison Polymax voor het lijmen/kitten gebruikt.

Volgende praktische probleem: Ik durf m'n kantelbeugel niet bovenop het luikje te schroeven...  ::)
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2014, 10:11:51 pm door Alex »
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Serviceluik
« Reactie #1 Gepost op: oktober 19, 2012, 07:52:05 pm »

Ziet er mooi uit. Hoe groot is het luik eigenlijk?
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: Serviceluik
« Reactie #2 Gepost op: oktober 19, 2012, 08:11:01 pm »

Mooi  resultaat.
Ziet er keurig uit.
altijd mooi een stukje huisvlijt met foto's
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Serviceluik
« Reactie #3 Gepost op: oktober 19, 2012, 11:22:36 pm »

Ik heb 't niet nagemeten, maar volgens opgaaf:
Inbouwmaat: 552 x 277 mm
Totale afmeting: 595 x 315 mm
Werkelijke opening: 530 x 252 mm
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Serviceluik
« Reactie #4 Gepost op: oktober 20, 2012, 09:23:38 am »

Ziet er netjes uit hoor :J :J
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Serviceluik
« Reactie #5 Gepost op: oktober 21, 2012, 11:36:44 am »

53 op 25 is natuurlijk niet zo heel erg groot. Ik wil ook graag een service luik in onze Spacer om de laatste curverboxen er in te schuiven maar dan is dit luik duidelijk niet hoog genoeg. We zullen het eens bekijken.
Wat is jouw doel van het serviceluik? Ik bedoel wat wilde je er in schuiven?
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Serviceluik
« Reactie #6 Gepost op: oktober 21, 2012, 12:05:45 pm »

Mijn klapkratjes passen niet door de achterdeur, dus nu licht ik het deksel en gebruik de zijdeur om ze naar binnen te schuiven.
Maar dat lichten van het deksel en dan daarna vooral het openen van het onderste grendeltje is nogal lastig wurmen, dus vandaar dat ik eigenlijk een serviceluikje wil aan de andere kant om ze naar binnen te schuiven, zonder de wagen te hoeven openklappen.

Ik meende trouwens dat die 30L curver boxen ook 25cm hoog waren en er net doorheen zouden moeten passen,
misschien dat een van de nieuwere flyer/spacer bezitters dat kan bevestigen, het luik heeft tenslotte dezelfde afmetingen.

Enige wat ik nu nog moet doen is het schuifluikje in de bak zelf nog een beetje aanpassen zodat ik het krat naar het midden kan doorschuiven,
maar hoe ik dat precies ga oplossen ben ik nog niet helemaal over uit, maar dat moet komende winter wel lukken.
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Serviceluik
« Reactie #7 Gepost op: oktober 23, 2012, 07:36:17 am »

Waarschijnlijk zijn onze bakken geen echte cruverboxen ze zijn iets hoger, 28 cm denk ik.
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Serviceluik
« Reactie #8 Gepost op: oktober 23, 2012, 10:35:23 pm »

Ik heb me nooit zo verdiept in de Spacer, maar ik realiseer me nu dat je die bakken dus moet laden als hij opengeklapt is...
Ik vond het oplichten van de deksel van de Flyer en het zijdeurtje openzetten al veel moeite...  :#
http://www.sunwareshop.nl/vouwkrat-32-ltr-grijs <- Dit is overigens het type vouwkrat dat ik gebruik.
(voor slechts 1 spaarkaart per stuk bij de lokale buurtsuper ;))
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Serviceluik
« Reactie #9 Gepost op: oktober 24, 2012, 07:17:53 pm »

De Spacer klapt gelukkig iets eenvoudiger open dan de Flyer. Ik spreek uit ervaring we komen van een Flyer ;)
Die vouwboxen vind ik dan weer maar niks maar dat is puur persoonlijk.
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Serviceluik
« Reactie #10 Gepost op: oktober 25, 2012, 12:28:43 am »

Tja, als je een serviceluik overweegt, zul je toch ook iets lagere (vouw)kratjes moeten overwegen ;)
Tenzij er een iets hoger type luik in past uiteraard.
Maar voor zover ik kan zien, gebruikt Holtkamper zelf ook deze EDU 575 luikjes voor de spacer/flyer en zoveel ruimte had ik ook niet over, hoewel het erop lijkt dat Holtkamper ze op de 1 of andere manier toch hoger heeft weten te plaatsen dan ik dat heb gedaan. Dat zou betekenen dat er aan de onderkant nog wat speelruimte is.
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Serviceluik
« Reactie #11 Gepost op: oktober 25, 2012, 02:30:41 pm »

In de Spacer zitten geen zitbanken dus ik kan hoger gaan vermoed ik.
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Serviceluik
« Reactie #12 Gepost op: oktober 25, 2012, 06:26:29 pm »

Tja, dan zou je nog naar de serviceluiken van Thetford kunnen kijken of een ander type van EDU, die zijn volgens mij allemaal nog een stukje hoger.
Als je de exacte hoogte weet in de Spacer, kun je daarmee de inbouwmaat uitzoeken van een serviceluik.
In mijn geval 285mm, en het luik had een inbouwmaat van 277, dus dat ging net (ook omdat de bodemplaat daar een beetje omhoog kwam).
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal